Vēstīts, ka trešdien, izkrītot no laivas 18 kilometrus no krasta, jūrā bojā gāja dižkareivis Aleksandrs Strumilovs.
Izmeklētāji uzskata, ka netiks traucēts process, kurā galvenokārt tiek pārbaudīti ar mācību norisi saistītie dokumenti.
LTV "Panorāma": Jūs tikāties ar izmeklētājiem - vai ir zināmi jauni apstākļi, ko var atklāt publikai par negadījuma gaitu?
Graube: Šobrīd jauni īpaši apstākļi klāt tiem, ko mēs jau vakar paziņojām, nav atklājušies (..) Šķiet, ka vislielākā problemātika būs saistīta ar tehnisko ekspertīzi, lai noskaidrotu, kāpēc šī laiva nav apstājusies.
Es lūdzu pievērst uzmanību izmeklētājiem, lai ne tikai būtu pārbaudīti - kā ievēroti drošības noteikumi konkrētajā gadījumā, bet arī kādi dokumenti reglamentē šādu mācību norisi konkrētajos štābos.
Vai varat nosaukt, kuras amatpersonas ir atstādinātas no amata uz izmeklēšanas laiku?
Šobrīd nav atstādinātas no amata uz izmeklēšanas laiku, jo arī tas bija viens no jautājumiem šorīt izmeklētājiem, un viņu rīcībā ir pietiekama informatīvā bāze, dokumenti un tā tālāk, un viņi uzskata, ka, atrodoties amatā, vienību komandieris un citas atbildīgās amatpersonas nespētu ietekmēt izmeklēšanas gaitu, jo šiet nav saistīts ar cilvēku liecībām, vairāk ir ar dokumentiem, kas ir arī izdarīts.
Vai izdzīvojušais karavīrs jau ir sniedzis liecības?
Jā, es nevaru teikt izmeklētāja vietā, bet pēc manā rīcībā esošās informācijas ar viņu jau ir tikušies un sarunas jau ir notikušas. Uzdoti jautājumi un saņemtas atbildes
Vai ir atrastas drošības saites, vai kā tās pareizi sauc, kam bija jāizslēdz dzinējs, ja vadītājs izkrīt no laivas?
Manā rīcībā šādas detaļas nav, bet atbilstoši noteikumiem šādai lietai vajadzēja būt, jo laivu nemaz tehniski nav iespējams iedarbināt, līdzīgi kā ūdens motickliem, to nav iespējams iedarbināt, kamēr nav savienojums ar šā motora atslēgšanas sistēmu.Viņiem noteikti tādiem bija jābūt (..)
Tas ir ekspertīzes jautājums, kāpēc notika šis negadījums, kāpēc neizrāva atslēgu, ja notika šī atslēgšana, kāpēc motors nepastājās. Vai arī otrādi, ja atslēga palika iekšā, kāpēc tā nebija pievienota attiecīgā vadītāja rokai, garantējot motora atslēgšanos (..) Tas ir nākotnes izmeklēšanas jautājums.
Vai šobrīd jau ir zināms, vai mācības noritēja atbilstoši plānam un drošības noteikumiem, kāpēc viņi divi vien bija tik tālu jūrā, vai viņiem nebija pēc noteiktiem intervāliem jāsazinās ar krastu, jo iznāk, ka viņus diezgan vēlu atklāja, ka ir noticis nelaime gadījums?
Mācību uzdevums bija, ko es varu teikt nedaudz vairāk, nekā mēs informējām vakar, - ka mācību uzdevums bija saistīts ar pretterorisma operāciju organizēšanu uz jūras. Un proti - speciālo uzdevumu vienība ir iesaistīta valsts pretterorisma programmā attiecībā uz iespējamiem teroristu uzbrukumiem mūsu prāmjiem vai pasažieru kuģiem tai skaitā (..) Un arī šajā gadījumā uzdevums bija - instruktors apmācīja savu nākamo plānoto laivas vadītāju pietuvoties vienam no šiem prāmjiem. Pietuvošanās notika, bet bez kontakta, vienkārši pieiet, aiziet (..)
Teiksim tā, profesionāli nesarežģīts uzdevums.Viņš nav saistīts ar īpašiem riskiem, teiksim, kāpšanu uz kuģiem vai tamlīdzīgi. Vienkārši praktiskās vadīšanas iemaņas, līdzīgi kā mēs redzam, kā tiek veiktas autovadītāju vai kādu citu apmācība kopā ar instruktoru.
Līdz ar to - vai bija jābūt papildu drošībai, to tad arī skaidros izmeklēšanas, tam es arī lūdzu pievērst uzmanību šo mācību organizācijai. Bet uzdevums bija garantēt to, lai...Tas nebija kara laika uzdevums, (..) tas bija treniņš, lai bruņoto spēku mērķis būtu sniegt atbalstu civilai sabiedrībai, ja šāda nepieciešamība būtu bijusi.
Kāds uzdevums bija šai laivai? Brauciet trīs stundas, pietuvojieties kaut kādiem prāmjiem? Ar krastu nebija jāsazinās? Kas to kontrolēja no krasta? Kas ar šīm amatersonām tagad notiek?
Tas ir dienesta izmeklēšanas jautājums, kādā veidā tika organizētas šīs drošības prasības. Tas ir viens no jautājumiem, un es arī kā komandieris gribu redzēt un dzirdēt atbildes uz šo jautājumu.