Rīgas domes Satiksmes departamenta amatpersona par labvēlīgu lēmumu pieņemšanu saistībā ar pasažieru pārvadājumiem Rīgas pilsētā pieprasījusi kukuli, proti, veikt regulārus maksājumus kādai arodbiedrībai. Pretī solīts labvēlīgs lēmums “Rīgas satiksmes” konkursā par mikroautobusu pakalpojumu nodrošināšanu.
Ikmēneša maksājums bijis 50 lati par katru mikroautobusu, kas kursē Rīgā. Kopumā kukuļos samaksāti vismaz 150 tūkstoši latu. Ikmēneša maksājumi veikti no 2010.gada rudens līdz pagājušā gada beigām.
No astoņām firmām, kas šajā tirgū darbojas, visticamāk, aptuveni puse prasītos kukuļus arī devusi.
No uzņēmējiem tiešā veidā prasīts kukulis, lai nodrošinātu labvēlīgu lēmumu konkursā. Ja firma tam piekritusi, tad katru mēnesi prasītā summa maksāta Latvijas Apvienoto biedru arodbiedrībai jeb LABA. Sešu latu maksājums par katru šoferi noformēts kā biedra nauda, bet pārējā kukuļa summa ieskaitīta kā atbalsts kultūras un sporta pasākumiem. Tie, protams, nav notikuši. Un arī ne visi šoferi zinājuši, ka vispār skaitās LABAs biedri.
Savukārt pret tiem uzņēmumiem, kuri kukuļus dot nevēlējās, vērsies Satiksmes departamenta Kontroles dienests, piemērojot neadekvāti lielus sodus par dažādiem pārkāpumiem. Piemēram, pārpildītiem mikroautobusiem, smēķējošiem šoferiem un citiem.
Gadu mijā kukuļotāji gan tā sakot “uzmesti”. 25 miljonus latu vērtais līgums par mikroautobusu iepirkumu noslēgts ar “savējo”. Tas ticis pilnsabiedrībai “Rīgas mikroautobusu satiksme”, kas savukārt saistīta ar e-talona ieviesēju, “Rīgas satiksmes” labi atalgoto darbinieku un partijas “Gods kalpot Rīgai!” biedru Aleksandru Brandavu.
Saskaņā ar Latvijas Televīzijas rīcībā esošo neoficiālo informāciju, ar uzņēmējiem runājis un kukuļus prasījis gan toreizējais Rīgas domes Satiksmes departamenta direktora pienākumu izpildītājs Vitālijs Reinbahs, gan LABAs vadītājs Raimonds Gailis, kurš piektdien nebija sazvanāms. Gailis ar 8. numuru patlaban kandidē arī Rīgas domes vēlēšanās no “Saskaņas centra”/”Gods kalpot Rīgai” saraksta.
Tāpat shēmā, iespējams, aktīvi piedalījies arī toreizējais Satiksmes departamenta Kontroldes dienesta vadītājs Māris Višņevskis. Saskaņā ar departamenta mājas lapā atrodamo informāciju, viņš stājies Reinbaha vietā un patlaban ir Pasažieru pārvadājumu pārvaldes priekšnieka pienākumu izpildītājs. Savukārt Reinbahs šobrīd ir departamenta direktora biroja vadītājs.
Iepriekš jau vēstīts par dīvaini sirsnīgajām Latvijas Apvienoto biedru arodbiedrības un Rīgā valdošo politisko spēku attiecībām. Arodbiedrības aktivitātes tiek novērtētas arī finansiāli no “Rīgas satiksmes” budžeta. Neraugoties uz to, ka uzņēmuma budžets šogad ieplānots ar 6,8 miljonu latu zaudējumu, teju 600 tūkstoši latu paredzēti arodbiedrības vajadzībām.