Līdz deviņdesmitajiem gadiem Latvijā faktiski nebija automašīnu tehnisko apskašu staciju. Tad, piesaistot ārvalstu investīcijas, tika izveidoti kopuzņēmumi, kuros ir arī CSDD kapitāldaļas, un tagad tie nodrošina tehniskās apskates pakalpojumu.
"Tie ir kopumā četri uzņēmumi: „Auteko & TUV Latvija”, „Autests”, „Skantests” un „Venttests”. Četri uzņēmumi kopumā Latvijā veic tehniskās apskates," stāsta CSDD valdes loceklis Aivars Aksenoks.
Un pakalpojumu norisi uzrauga CSDD.
Tomēr 2018. gadā konkurences padome vērsa uzmanību, ka jālikvidē CSDD monopolstāvoklis tirgū un jāļauj pakalpojumu sniegt arī citiem privātuzņēmumiem. Tāpēc valdība pērn noteica, ka CSDD pakalpojumu jāiepērk, nevis jānodrošina pašai. Tāpēc tad, kad tiks atsavinātas CSDD piederošās kapitāldaļas, tiks rīkots publiskā iepirkuma konkurss. Aivars Aksenoks no CSDD cer, ka tas notiks jau septembrī, un jau šobrīd notiek iepirkuma dokumentu gatavošana.
"CSDD jau visu laiku veic tehniskās apskates staciju darba uzraudzību, un jāpiekrīt, ka tas tiešām nebija īsti pareizi, ka tur ir kaut kādas mūsu daļas, un mēs šo uzraudzību veicam. Tā kā turpmāk institūcija to varēs veikt jau pilnīgi neatkarīgi no tehnisko apskašu stacijām," turpina Aksenoks.
Konkurences padomes loceklis Jānis Račko stāsta, ka konkursa rīkošana jau ir apsveicams solis, taču, padomes ieskatā, būtu jānodrošina brīvā tirgus konkurence, ļaujot ikvienam, kurš ir akreditēts, veikt šo pakalpojumu.
"Tas jau ir labi, pretstatā iepriekšējai situācijai, kur nezinu, kādā veidā tika izvēlēti šie sadarbības partneri. Papildus aspekts ir būtisks – ja arī tiek rīkots iepirkums, jāatgādina, ka likumā ir ierobežojums, kas liedz noteikta veida remonta uzņēmumiem piedalīties šajā tirgū," norāda Jānis Račko.
Ierobežojums paredz, ka konkursa uzvarētāji nedrīkstēs vienlaicīgi sniegt tehniskās apskates pakalpojumus un, piemēram, auto tehnisko apkopi, remontus un citus pakalpojumus.
Patērētāji būtiskas izmaiņas neizjutīs, vienīgi nedaudz palielināsies apskates staciju skaits: Rīgā būs par vienu vieglās un vienu kravas apskates staciju vairāk, un paredzēts izveidot tehniskās apskates punktus Līvānos un Smiltenē, kur šobrīd to nav.
Satiksmes ministrijas Sabiedriskā transporta pakalpojumu departamenta direktora vietnieks Lauris Miķelsons stāsta, ka par konkursa kārtību un pretendentu prasībām atbild CSDD. Būs viens iepirkums, kuru sadalīs lotēs – dažādos reģionos varēs uzvarēt dažādi pretendenti.
"Komersantiem, uzvarot šajā konkursā, būs tiesības veikt tehniskās kontroles pakalpojumu kādā konkrētā reģionā. Tiks iepirkta pakalpojuma sniegšana 31 vieglo transportlīdzekļu un 14 kravas transportlīdzekļu apskates stacijās," skaidro Miķelsons.
Ministrija neplāno atteikties no iepirkuma konkursa, kā to vēlētos Konkurences padome, kuras ieskatā katrs pakalpojuma sniedzējs varētu noteikt savu cenu.
Savukārt CSDD valdes loceklis Aivars Aksenoks uzskata, ka, ja cena par pakalpojumu būs atšķirīga, tad, piemēram, Rīgā nāktos maksāt mazāk nekā kādā no mazapdzīvotākiem reģioniem, un tas neapmierinātu klientus.