Plāns A
Klātienes mācību procesā visos izglītības līmeņos būs jāievēro nepieciešamie drošības pasākumi – jānodrošina savlaicīga informēšana, jāievēro higiēna, personiskā veselības stāvokļa uzraudzība un distancēšanās. Piemēram,
klase vai grupa tiek pielīdzināta slēgtai kopai, kur nav distancēšanās prasību. Savukārt klašu starpā gan jāievēro distance.
“Varianti var būt dažādi: nosakot atšķirīgu mācību stundu laiku; ja ir iespēja un nepieciešamība, izmantot papildu telpas; variēt vecākajās klasēs klātieni ar attālināto mācību procesu vai arī organizēt darbu maiņās,” paziņojumā medijiem norādīja izglītības un zinātnes ministre Ilga Šuplinska (Jaunā konservatīvā partija).
Īstenojot A modeli, Valsts izglītības satura centra (VISC) iesaka dot iespēju vecāko klašu skolēniem izmantot līdz 20% no kopējā mācību laika patstāvīgam darbam klātienē vai attālināti.
Izmantot šo iespēju iesaka ministre, norādot uz kompetenču izglītību: "Mēs to neuzturam kā obligātu prasību, bet īpaši vidusskolas posmā iesakām izmantot šo iespēju."
Šajā modelī skolām jāplāno skolēnu plūsmas, starpbrīži un ēdināšana tā, lai klases nekrustotos.
“Skolas dibinātājam ir jāpieņem lēmums, vai šis mācību process tiks organizēts, varbūt tikai mainot mācību stundu sākumu un beigas, proti, panākot situāciju, ka starpbrīži nav vienā laikā, vai viņiem ir tāda iespēja, ka bibliotēka, novada kultūras nams ir blakus, un viņi var izmantot šo papildu telpu tieši koplietošanai,” skaidroja Šuplinska.
Plāns B un C
Vienlaikus ir izstrādāti ieteikumi mācību procesa organizēšanai, ja pasliktinās epidemioloģiskā situācija un nav iespējams nodrošināt pamatprasības. Prakses un darba vidē balstītas mācības uzņēmumos var notikt klātienē, daļēji klātienē vai attālināti, izvērtējot riskus.
Ja izglītības iestāde nevar nodrošināt distancēšanos, ar to saprotot pārāk blīvo koplietošanas telpu piepildījumu, klašu vai grupu pārklāšanos starpbrīžos, pasākumos, skolai ir jāplāno B modelis. Tas paredz, ka 1.–6. klase mācās klātienē, bet 7.–12. klasei mācības var tikt organizētas klātienē (40–60%) un attālināti. Savukārt profesionālās izglītības iestādēm 60–80% izglītības iestādes telpās, 20– 40% attālināti.
Augstskolās šī proporcija ir atkarīga no studiju programmas specifikas.
“Ja mēs redzēsim, ka kādā teritorijā notiek nekontrolēta izplatīšanās sabiedrībā, mēs nevaram noskaidrot no cilvēkiem, kur viņi inficējās, nevaram veidot infekcijas ķēdes, tie ir papildu riski, un, atkarībā no riska pakāpes, būtu atbalstāmi pasākumi, kas ved uz C variantu,” sacīja Perevoščikovs.
Savukārt C modelis – mācības 1.–12. klasei organizējot tikai attālināti – tiek piemērots tad, ja skolā ir konstatēta inficēšanās vai saslimstība ar Covid-19, vai valstī noteikti pretepidēmijas pasākumi.
“Ja centrs konstatēs saslimšanas gadījumu ar Covid-19, kas būs saistīts ar konkrētu izglītības iestādi, centrs veiks epidemioloģisko izmeklēšanu, tai skaitā nosakot personu loku, kas bijušas ciešā kontaktā ar saslimušo. Vadoties no epidemioloģiskās izmeklēšanas datiem par Covid-19 izplatības riskiem konkrētajā izglītības iestādē un kontaktpersonu loku, tiks noteikti konkrēti pretepidēmijas pasākumi, tai skaitā, ja nepieciešams, tiks rekomendēts ieviest karantīnas pasākumus izglītības iestādē un uzsākt mācības attālināti,” paziņojumā medijiem norādīja SPKC Infekcijas slimību un profilakses departamenta direktors Jurijs Perevoščikovs.
Pirmsskolas izglītības iestādēm un bērnu uzraudzības pakalpojumu sniegšanas vietām jaunus papildu nosacījumus neizvirza – tās darbojas jau ierastajā kārtībā, ievērojot vispārējus piesardzības pasākumus.
Atsevišķi izstrādāti ieteikumi Covid-19 drošības pasākumiem un darba organizācijai arī pirmsskolas izglītības iestādēm, augstskolām un sporta pasākumiem. Tie tiks izsūtīti izglītības iestādēm, sporta federācijām, kā arī būs pieejami IZM tīmekļvietnē.
Mācību nosacījumus otrdien, 28.jūlijā, apstiprināja valdība. Tagad skolām dots aptuveni mēnesis, lai izvērtētu savas iespējas nodrošināt distancēšanos. Izglītības ministre uzskata, ka laika ir gana un sola vajadzības gadījumā skolas konsultēt. Papildu finansējums skolu pielāgošanai pagaidām nav paredzēts, jo izmaksas ir grūti prognozēt.
“No 1. septembra līdz 31. decembrim tiek fiksēti visi izdevumi, un to dara dibinātājs, jebkurā no izglītības līmeņiem, un viņš skata, kādas ir izdevumu pozīcijas un kur ir pieaugums. Šo konkrēto materiālu mēs analizēsim un iesaistīsimies papildu nepieciešamā finansējumā, ja šāda vajadzības rodas,” sacīja Šuplinska.
Lai skolām būtu pēc iespējas vieglāk pārslēgties uz mācībām attālināti, ministrija jau paredzējusi novirzīt trīs miljonus eiro datoru un planšetu iegādei.
KONTEKSTS:
Ārkārtējās situācijas laikā, kas bija izsludināta Covid-19 ierobežošanai un bija spēkā līdz 9. jūnijam, bija noteikta virkne ierobežojumu un aizliegumu. Arī mācības skolās notika attālināti. 12. klašu eksāmenu sesija notika no 2. jūnija līdz 7. jūlijam, bet 9. klašu eksāmeni tika atcelti.