Santai Lasmanei sociālajā tīklā "Instagram" ir gandrīz 5400 sekotāju. Tomēr viņa saka – pat ja digitālā satura autoram seko tikai pieci vai desmit cilvēki, svarīgākais ir godīgums pret sekotājiem.
Un tas nozīmē, ka pie ierakstiem pievienotās atzīmes un tēmturi atspoguļo saturu, par kuru digitālā satura autors – blogeris vai influenceris – saņēmis samaksu.
"Viens – reklamēt preces, kuras pats lieto un kuras tiešām ir labas. Vienalga, pat ja tev par to sola maksāt tūkstoti – ja tas ir... , tad nevajag viņu reklamēt, un otrs – būt godīgiem pret satura patērētājiem un pateikt, ka tā ir reklāma, un reklāma nozīmē, ka šis saturs ir atrunāts, ka viņš tiks publicēts. Vai tev maksā barterī vai naudā, tas ir vienalga, bet viņš ir atrunāts," viņa skaidroja.
Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) jau vairākus gadus uzrauga sociālos tīklus un ierakstus tajos.
Jo aptaujas liecinot, ka 40% sociālo tīklu lietotājiem ir grūti nošķirt komerciālu saturu no nekomerciāla.
Tāpat cilvēki nesaprot, ko nozīmē tēmturis "sadarbība".
PTAC Patērētāju tiesību uzraudzības departamenta vadītāja Ieva Baldiņa norādīja: "Tas nav nekas briesmīgs vai slikts pašam influencerim, ja viņš lieto šīs norādes un godīgi visu norāda, tas tieši rada uzticību sekotāju vidū. Man liekas, ka tieši pretēji, – ja netiek liktas šīs norādes un šis konts ir pilns ar principā slēptajām reklāmām, tad arī sekotāji, pirmkārt, viņi tiek maldināti pēc likuma un, otrkārt, viņiem var zust uzticība konkrētajam influencerim."
Reputācija influenceriem ir galvenais mārketinga ierocis, to diskusijā "Būrī" atzina mārketinga eksperts Deniss Ševeļovs.
Taču arī pašiem sociālo tīklu lietotājiem jābūt kritiskiem, atzīst speciālisti un likumdevēji.
Sociālo tīklu un influenceru mārketings mainās strauji un dažu gadu laikā kļuvis par reālu industriju.
"Būris": Ietek(melis)
Savukārt Eiropas Parlamenta deputāte Dace Melbārde (Nacionālā apvienība) skaidroja: "Ļoti svarīga ir sabiedrības noturība pret šādu informāciju, sabiedrības medijpratība, kritiskā domāšana, vispār izglītība plašākā nozīmē. Jo nepietiek ar to, ka tu esi gatavs kritiski domāt – tev jau ir kaut kas jāsaprot un jāzina. Reāli tas ir jautājums par sabiedrības izglītotību."
Melbārde arī norādīja:
"Un tad ir arī jautājums par katra cilvēka izvēli un spēju analizēt attiecīgo informāciju, spēju ieraudzīt, kas ir informācijas avots, un šeit diemžēl daudz kas ir paša cilvēka rokās un izvēlē."
Jānorāda, ka tuvāko nedēļu laikā tiesā tiks izskatītas pirmās divas lietas pret digitālā satura autoriem Latvijā. Patērētāju tiesību aizsardzības centrs sodīja Adriānu Miglāni un Katrīnu Saulieti ar 1500 un 1000 eiro sodu par negodīgu komercpraksi. Influenceres sodu pārsūdzēja, jo uzskatīja, ka norādīt pie saviem sociālo tīklu ierakstiem, ka tā ir reklāma, nav nepieciešams.
KONTEKSTS:
LTV digitālā satura projekts "Būris" ir vieta, kur atklāti diskutēt un cieņpilni ieklausīties jautājumos, kas nereti šķeļ sabiedrību un raisa neizpratni – ne tikai Latvijā, bet arī kaimiņvalstīs. Skarba pieredze un emocionāli līdzcilvēku dzīvesstāsti, asas diskusijas ar citādi domājošiem, ekspertu viedokļi, Eiropas Parlamenta kompetence un citu Eiropas Savienības dalībvalstu lēmumi – to visu atradīsi "Būrī".