Latvijas valsts autoceļu attīstības stratēģija no 2020. līdz 2040. gadam paredz veidot autoceļu tīklu, kas nodrošinās Rīgas apvedceļa sasniedzamību no jebkura administratīvā centra Latvijā ne ilgāk kā divu stundu laikā. Valsts galvenos autoceļus paredzēts pārbūvēt par ātrgaitas autoceļiem, līdz 2040. gadam izbūvējot vairāk nekā 1000 km ātrgaitas autoceļu ar maksimālo braukšanas ātrumu 130 kilometriem stundā.
“Stratēģijas 2040” prioritāte ir valsts galveno autoceļu pārbūve, kuru plānots realizēt trīs posmos:
- posms no 2020. līdz 2030.gadam – izbūvēti 194,3 km ātrgaitas autoceļu;
- posms no 2030. līdz 2035.gadam – izbūvēti 224,0 km ātrgaitas autoceļu;
- posms no 2035. līdz 2040.gadam – izbūvēti 637,5 km ātrgaitas autoceļu.
Latvijas valsts autoceļu attīstības stratēģijas īstenošanu sāks ar pirmajiem darbiem Rīgas apvedceļa pārbūvei par ātrgaitas autoceļu.
Tāpēc valsts SIA “Latvijas Valsts ceļi” (LVC) ir uzsākuši ietekmes uz vidi novērtējuma procedūru diviem posmiem – valsts galvenajam autoceļam A5 Rīgas apvedceļš (Salaspils—Babīte) un valsts galvenajam autoceļam A4 Rīgas apvedceļš (Baltezers—Saulkalne), informēja Satiksmes ministrija.
Rīgas apvedceļa izpētes projekta ietvaros plānots precizēt trases novietojumu, ceļu mezglu konfigurāciju un paralēlo ceļu izvietojumu. Rīgas apvedceļā plānoti divlīmeņu ceļu mezgli ar nozīmīgākajiem autoceļiem un fiziski nodalītas braukšanas joslas. Rīgas apvedceļa pārbūves izmaksas, ieskaitot apvienotā autoceļa un dzelzceļa tilta pār Daugavu, sastāda aptuveni 540 miljonus eiro, un to ir paredzēts realizēt līdz 2030. gadam.
Ietekmes uz vidi novērtējuma izstrāde autoceļu posmu pārbūvei un tālāka būvprojekta izstrāde ilgst aptuveni divus gadus. Zemju atsavināšanai nepieciešams 2–3 gadu laiks, tā tiek uzsākta, ja būvniecības iecere ir apstiprināta.
Vienlaicīgi LVC uzsākuši jauna autoceļa gar “Rail Baltica” dzelzceļa līniju būvniecības iespējamības izpēti posmā no valsts galvenā autoceļa A2 Rīga–Sigulda–Igaunijas robeža (Veclaicene) netālu no Vangažiem līdz aptuveni Skultei, kur iespējamais autoceļš pievienotos valsts galvenajam autoceļam A1 Rīga (Baltezers)–Igaunijas robeža (Ainaži). Šāda autoceļa izbūve ļautu nevirzīt autotransporta tranzīta plūsmu caur blīvi apdzīvoto Baltezeru un Ādažiem.
Kā norādīts stratēģijā, ceļu izbūvei plāno finansējumu valsts budžetā. Tāpat kā finansējuma avotu plāno Eiropas Savienības fondu līdzekļus un publisko privāto partnerību.
KONTEKSTS:
Kopējais valsts galveno autoceļu garums Latvijā ir 1756 km. No tiem 15,3% jeb gandrīz 264 km autoceļu ar melno segumu bija klasificējami kā slikti un ļoti slikti un tiem bija nepieciešama segas pārbūve.