Influenceris ir sociālo tīklu personība, kura ar sava oriģinālā satura radīšanu kādā no jomām ieguvusi tūkstošiem sekotāju un savai auditorijai reklamē dažādu uzņēmumu, iestāžu un organizāciju produktus vai pakalpojumus, par to saņemot samaksu, komisiju no pārdotā vai uzņēmuma piedāvāto produktu.
Sekotāji, kuri uzticas sociālo tīklu personības rekomendācijām, ir motivēti pirkt produktus un pakalpojumus vai rīkoties saskaņā ar viņa ieteikumiem.
Uzņēmēji uztver influencerus kā reklāmas kanālu ar tieši sasniedzamu potenciālo klientu auditoriju, tāpēc maksā par reklāmas izvietošanu viņu sociālajos kontos. Zīmīgi, ka laikā, kad digitālajā vidē populāri ir dažādi reklāmu bloķēšanas rīki, sociālo tīklu kontos izvietotās reklāmas tos māk apiet, jo tie vismaz pagaidām nespēj izfiltrēt influenceru izvietotās reklāmas sociālajos tīklos.
Ir pētījumi, kuri liecina, ka ierakstus sociālajos tīklos ar pievienoto atzīmi par apmaksātu saturu klikšķina mazāk, jo ir skaidrs, ka tā ir reklāma. Arī Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) ir noteicis, ka informācijai par sadarbību starp influenceri un komersantu ir jābūt skaidrai, proti, jābūt norādei, ka saturs ir apmaksāts. Tomēr tas ne vienmēr tiek ievērots.
Uzņēmumam nav obligāti jāslēdz līgums ar savas preces reklamētāju sociālajos tīklos, tomēr tas ir ļoti ieteicams, ņemot vērā šīs sadarbības specifiku. Arī tad, ja līgums ar influenceri tomēr netiek slēgts, nodokļi no gūtajiem ienākumumiem influencerim valstij aizvien ir jāmaksā. Savukārt, ja influencera ienākums ir bartera prece vai pakalpojums, tā vērtība jāpārrēķina naudā un arī tad nodokļi ir jāmaksā.
Latvijā šīs jomas pārstāvjus uzrauga, ņemot vērā un piemērojot Negodīgas komercprakses aizlieguma likumu. Maksimālais sods, ko var piemērot par šī likuma pārkāpumu, ir 100 000 eiro. Likuma pārkāpuma gadījumā vainīgs var būt gan influenceris, gan komersants, gan arī attiecīgā platforma, kurā reklāma ievietota. Latvijā ir bijuši gadījumi, kad influenceriem konstatēto pārkāpumu dēļ piemēro sodu.
"Būris": Ietek(melis)
Kā ir citās valstīs?
Lielbritānijā
- Šeit par neatbilstošu reklāmu atbild gan uzņēmumi, gan influenceri;
- uzraudzības iestādes nosaka saistošas vadlīnijas reklāmas saturam sociālajos tīklos;
- izvērsts negodīgas komercprakses, tiešā mārketinga un preču izplatīšanas mārketinga regulējums.
Itālijā
- Ir spēkā prasības par tēmturu izmantošanu sadarbības norādīšanai;
- atbildīgās iestādes izstrādā rekomendējošas vadlīnijas par sadarbības līgumos ietveramo saturu;
- par pārkāpumiem ievērojami naudas sodi kā uzņēmumiem, tā influenceriem;
- virknē jomu strikti reklāmas satura ierobežojumi (tabaka, kosmētikas preces, veselības pakalpojumi).
Ķīnā
- Influenceru mārketings te ir plaši regulēta joma – Ķīnā teju 70% patērētāju paļaujas uz influenceru ieteikumiem, veicot preču vai pakalpojumu izvēli;
- influenceru mārketingā nedrīkst darboties bērni, kas jaunāki par 10 gadiem;
- ir ļoti daudz jomu, kur reklāma tiek liegta vai tās saturs ir ievērojami ierobežots;
- konstatējot influencera darbības pārkāpumu, tiek noteikts darbības liegums uz 3 gadiem.
ASV
- Uzraudzības iestādes izstrādā vadlīnijas un rekomendācijas influenceriem, kā arī uzņēmumiem līgumu izstrādei;
- ar katru prakses gadījumu pieaug prasību konkrētība;
- influencerus izglīto par mārketinga nozares regulējumu;
- uzņēmumus aicina izmantot standarta līgumus sadarbībai.
KONTEKSTS:
LTV digitālā satura projekts "Būris" ir vieta, kur atklāti diskutēt un cieņpilni ieklausīties jautājumos, kas nereti šķeļ sabiedrību un raisa neizpratni – ne tikai Latvijā, bet arī kaimiņvalstīs. Skarba pieredze un emocionāli līdzcilvēku dzīvesstāsti, asas diskusijas ar citādi domājošiem, ekspertu viedokļi, Eiropas Parlamenta kompetence un citu Eiropas Savienības dalībvalstu lēmumi – to visu atradīsi "Būrī".