VP iecirkņos visā Latvijā aizvien tiek saņemta informācija no iedzīvotājiem par krāpniekiem, kuri uzdodas par policijas darbiniekiem, cenšas izkrāpt personu un bankas datus un naudu. Iedzīvotāji lielākoties ir vērīgi un informēti par telefonkrāpšanas riskiem, neatklājot zvanītājiem prasītos datus, un pārtraukuši sarunu, tomēr šīs nedēļas laikā ir fiksēti arī trīs gadījumi, kad krāpnieki izkrāpuši ievērojamas naudas summas.
Piemēram, 16. augustā VP Rīgas reģiona pārvaldes Olaines iecirknī vērsās kāda sieviete, no kuras bankas konta izkrāpta nauda 10 102 eiro apmērā. Savukārt VP policijas Rīgas Kurzemes iecirknī reģistrēts gadījums, kad pēc līdzīga zvana no bankas konta pārskaitīti 2200 eiro un vēl 4500 eiro rezervēti, bet VP policijas Rīgas Teikas iecirknī fiksēts gadījums, kad no kādas personas bankas konta šādā veidā izkrāpti 2500 eiro. Šajos gadījumos VP ir uzsākti kriminālprocesi un notiek izmeklēšana.
Visos gadījumos zvanītāji ir uzdevušies par policijas darbiniekiem un informējuši zvana saņēmējus par it kā pretlikumīgām darbībām personu bankas kontos. Lai tās it kā novērstu, viltvārži pieprasījuši gan cietušo personu datus, gan bankas piekļuves datus, tādējādi pretlikumīgi pārskaitot bankas kontos esošos naudas līdzekļus.
VP atkārtoti aicina iedzīvotājus būt vērīgiem un nesniegt nevienam savus personas datus vai piekļuves datus bankas kontiem. Ne policijas, ne citu valsts iestāžu darbinieki nezvanīs, lai noskaidrotu sensitīvu informāciju, un nekad neprasīs atklāt piekļuves datus bankas kontiem, norādīja policijā.
Tāpat VP pievērš uzmanību gadījumiem, kad Latvijas iedzīvotāji mēdz saņemt krāpnieciskas e-pasta vēstules, kas it kā izsūtītas policijas vai citu sadarbības institūciju vārdā, izmantojot arī šo iestāžu simboliku.
IT drošības incidentu novēršanas institūcijā "Cert.lv" norādīja, ka telefonkrāpnieki, kuri uzdodas par bankas, pasta vai kādas citas iestādes darbiniekiem, arvien ir aktīvi.
"Pārsvarā uzbrucēji šobrīd operē ar šo apmuļķošanas metodi. Mērķis ir iegūt finanšu līdzekļiem piesaistītu informāciju – kredītkaršu datus vai citu. Pārsvarā šie zvanītāji runā krievu valodā. Ļoti reti ir gadījumi, kad lauzītā latviešu valodā.
Iedzīvotājiem tas ir viens no instrumentiem, kā noteikt, atpazīt to un pārtraukt, – pieprasīt runāt latviešu valodā. Viņi to nespēj.
Pievērst uzmanību tādām niansēm kā domēni, kā viņi atsaukti šajās saitēs, uz kurām mani aicina klikšķināt. Ja tas ir, piemēram, bankas domēna vārds, tad jāmēģina atpazīt manas bankas adrese. Ja tas ir ".lv" un tagad pēkšņi mani aicina klikšķināt ".com" šai bankai, tad nu pārbaudīt, vai tiešām tas tā ir," skaidroja "Cert.lv" vadītājas vietnieks Varis Teivāns.
VP aicina kritiski izvērtēt ikvienu kā telefoniski, tā rakstiski saņemto informāciju, īpaši, ja tā ir saistīta ar finanšu jautājumiem. Vislabāk šāda veida saziņu uzreiz pārtraukt, nekādā gadījumā nevērt vaļā pielikumus un būtiskākais – nevienam svešiniekam nesniegt informāciju par sevi, atzīmēja VP. Policija aicina par šāda veida krāpšanas riskiem informēt arī savus gados vecākos tuviniekus, kaimiņus un draugus.
Gadījumā, ja ir izkrāpta nauda, par to sākotnēji jāinformē sava banka un pēc tam jāvēršas ar iesniegumu tuvākajā VP iecirknī. Savukārt riska informāciju par aizdomīgām darbībām interneta vidē ir iespējams nosūtīt VP mobilajā lietotnē “Mana drošība”.