ĪSUMĀ:
- "Liepājas autobusu parks" nespēj nodrošināt daudz reisu Aizkrauklē un Ogrē.
- Kompānija šo teritoriju sāka apkalpot nesen; piemēram, 6. jūlijā nenotika 280 reisi.
- Kompānijā stāsta, ka šoferi slimo.
- Arī bijušie bijušie "CATA" darbinieki abās teritorijās kūtri pāriet darbā uz "Liepājas autobusu parku".
- Arodbiedrība: Notiekošais ir sekas jaunā iepirkuma līguma nosacījumu interpretēšanai.
- Pašvaldības: Izvēlē nav ņemta vērā pārvadātāja spēja nodrošināt reisus.
- Pasažieru pārvadātāju asociācija aicina līgumu lauzt.
"Liepājas autobusu parks" nespēj nodrošināt daudz reisu
No jūlija atbilstoši jaunajiem līgumiem "Liepājas autobusu parks" pakalpojumu sācis sniegt vairākos maršrutu tīklos Aizkraukles un Ogres maršrutos, taču šoferu trūkuma dēļ tur ik dienu atceļ desmitiem reisu. Piemēram, kopējais atcelto reisu skaits trešdien pārsniedzis 280, liecina informācija uzņēmuma mājaslapā.
Godiņš norādīja, ka 7. jūlijā sasaukta Sabiedriskā transporta padomes ārkārtas sēde, kurā tiks skatīts jautājums par "Liepājas autobusu parka" nespēju izpildīt visus paredzētos reisus. Tāpat ir uzsākta arī uzņēmuma sistemātisko pārkāpumu uzskaites procedūra, kas varētu novest pie tā, ka līgums tiek pārtraukts, ja uzņēmums netiek ar šo problēmu galā. No Godiņa teiktā gan izriet, ka ar līguma laušanu varētu nesteigsies, jo pārkāpumu periods esot īss.
"Tas nebūtu samērīgi pret 10 gadu līgumu, bet katrā ziņā uzņēmums apzinās, ka, ja šis jautājums netiek atrisināts pārskatāmā nākotnē, šāds risks noteikti pastāv," sacīja ATD vadītājs.
Uzņēmums vairākus desmitus reisu nav izpildījis šoferu trūkuma dēļ, skaidroja Godiņš.
Viņš sacīja: "Attiecībā uz reisu neizpildi pamata iemesls ir šoferu skaits, kas ir nepietiekams, lai nodrošinātu visu reisu izpildi, neskatoties uz to, ka uzņēmums vēl dienu pirms līguma izpildes uzsākšanas apliecināja, ka nokomplektēts pilns [šoferu] štats 100% apmērā, kas ir nepieciešams, lai pakalpojums sniegtu. Bet aptuveni 10 šoferi, pat nedaudz vairāk, neieradās darbā, kā rezultātā nācās maksimāli ātri meklēt citus, kas varētu aizvietot un strādāt, bet ar to neveicas uzņēmumam pietiekami raiti."
Tāpat nav pieņemama "Liepājas autobusu parka" komunikācija gan ar iedzīvotājiem, gan pašvaldībām saistībā ar reisu neizpildi, atzīmēja ATD vadītājs.
Tikšanās laikā 5. jūlijā ar uzņēmuma valdi un padomi ATD norādījusi, ka situācija nav pieņemama un nepieciešams maksimāli ātrs risinājums. Uzņēmums abas minētās problēmas solījis risināt, atzīmēja Godiņš.
Piemēram, 4. jūlijā "Liepājas autobusu parks" Ogres un Aizkraukles virzienā atcelti kopumā vairāk nekā 70 reisu, nedaudz mazāks skaits – arī otrdien un trešdien sakarā ar šoferu slimību un neesamību Liepājā, Ogres un Aizkraukles novadā "Liepājas autobusu parks" atcēlis kopumā vairākus desmitus reisu, liecina uzņēmuma mājaslapā publiskotā informācija.
"Liepājas autobusu parka" vadītājs Leonīds Krongorns nevēlas pieļaut ar valsti noslēgto līgumsaistību pārskatīšanu. Sarunu ar Latvijas Radio viņš sāka ar atvainošanos nerealizēto reisu pasažieriem, kā arī Ogres un Aizkraukles pašvaldībām. Viņš solīja ar papildspēku īslaicīgu piesaisti jau tuvākajās dienās mazināt reisu izpildes problēmas. Savukārt pastāvīgs risinājums tuvāko divu nedēļu laikā būtu uzņēmuma esošo darbinieku pārvietošana darbam Ogres un Aizkraukles pusē, taču daudz šoferu izņēmuši slimības lapas.
"Diemžēl jāatzīst, ka atsaucība no vietējiem šoferiem nav bijusi pietiekami liela. Tāpēc es, izmantojot iespēju, aicinātu darbā dīkstāvē esošos šoferus pievienoties "Liepājas autobusu parkam". Taču mūsu uzņēmumā ir pietiekami liels resurss, ap 300 darbinieku, lai mēs, pārvietojot šos darbiniekus, spētu izpildīt šos reisus. Lielais darba nespējas lapu skaits šobrīd ir traucējis to izpildīt.
Vidēji darba dienā uz līnijas jāiziet 41 autobusam, bet šobrīd man 44 darbinieki ir ar slimības lapu.
Diemžēl šī te rekrutēšana nav izrādījusies veiksmīga, par ko es vēlreiz varu atvainoties visiem pasažieriem," pauda Krongorns.
Šoferu trūkums arī citiem. Vai jaunā iepirkuma nosacījumi radījuši problēmas?
Notiekošais ir sekas jaunā iepirkuma līguma nosacījumu interpretēšanai, vērtēja Latvijas Sabiedrisko pakalpojumu un transporta darbinieku arodbiedrības vadītājs Juris Kalniņš. Jauno līgumu nosacījumos norādīta konkrēta minimālā summa – 5 eiro par darba stundas likmi, kam vajadzētu būt augstākai biļešu pārdošanas un citu papildus pienākumu dēļ. Tā vietā bieži vien darba līgumos nav iekļauta pat šī summa.
Arodbiedrības vadītājs skaidroja: "Ir pārvadātāji, kas nemaksā pat tos 5 eiro. Ir zināms par līgumiem, kuros ir tikai 3 vai 3,5 eiro garantētā alga par stundu, bet otru daļu maksā kā prēmiju, kā piemaksu par kvalitatīvu darbu. Taču šīs piemaksas nav garantētā alga. Tāpat, ja cilvēks, šoferis strādā virsstundas, viņam tās neapmaksā no vidējās darba samaksas par stundu, bet no šiem 3 vai 3,5 eiro. Tātad šobrīd, kad trūkst šoferu, jāstrādā daudz virsstundu, tās apmaksā no šīs minimālās summas."
Autobusu vadītāju trūkums ir nozīmīga problēma arī citiem pasažieru pārvadātājiem.
Uzņēmums "Tukuma auto" no 1. jūlija nodrošina pārvadājumus Jēkabpils, Preiļu un Līvānu maršrutu tīklos. Reisu izpildē problēmu nav, un darbā stājušies liela daļa līdzšinējo reģionālo šoferu, taču ideālai izpildei būs jāmeklē vēl darbinieki, stāstīja "Tukuma auto" padomes loceklis Ilgvars Kalniņš.
"Mums pārnāca lielākā daļa no "Jēkabpils autobusu parka", kas vēlējās, darbu nezaudēja. Viņi izpilda tos pašus maršrutus, ko iepriekš. Taču vēl kādus 10 autobusu vadītājus mums vajag. Nāks laiks, būs atvaļinājumi, slimības. Nenāk jauni, un pārsvarā šoferi ir jau pieklājīgā vecumā," noradīja Kalniņš.
Pašvaldības: Izvēlē nav ņemta vērā pārvadātāja spēja nodrošināt reisus
Saistībā ar "Liepājas autobusu parka" nespēju izpildīt reisus Aizkraukles un Ogres novadā Latvijas Pašvaldību savienība (LPS) vērsusies pie premjera un satiksmes ministra ar lūgumu nekavējoties rast risinājumu pasažieru pārvadājumu nodrošināšanai.
LPS priekšsēdis Gints Kaminskis norādīja: "Izvēloties reģionālo pasažieru pārvadājumu nodrošinātāju, pasūtītājam bija jāpārliecinās, vai konkrētais uzņēmums spēs pildīt līguma saistības un nodrošināt iedzīvotājiem pakalpojumu. Tomēr jau jūlija pirmajās dienās saņemam informāciju no pašvaldībām par komersanta nespēju veikt pasažieru pārvadājumus noteiktā apjomā. Tas ne tikai ierobežo reģionu iedzīvotāju mobilitāti, bet arī liedz viņiem saņemt pašvaldību vai valsts iestāžu sniegtos pakalpojumus."
Vēstulē premjera un satiksmes ministram LPS priekšsēdis vērsis uzmanību arī uz cita komersanta – AS "Nordeka" nespēju pildīt līgumu, kā rezultātā reģionālos pasažieru pārvadājumus Limbažos, Siguldā un Cēsīs turpina līdzšinējais pakalpojuma sniedzējs AS "CATA".
Pasažieru pārvadātāju asociācija aicina līgumu lauzt
Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācija, no kuras "Liepājas autobusu parks" ar konfliktu izstājās pirms diviem gadiem, situācijā vaino gan uzņēmumu, gan Autotransporta direkciju. Asociācijas vadītājs Ivo Ošenieks uzskata, ka konkursā iztrūkušas pārbaudes par to, vai pretendentiem pietiks šoferu. Savukārt "Liepājas autobusu parks" viņa ieskatā pārāk paļāvies uz šoferu pārvilināšanu no kompānijas "CATA".
"No turienes rodas arī autobusu vadītāju deficīti un kaut kāds maldīgs priekšstats par to, ka, ja es startēšu uz citu apgabalu, kur es šobrīd nebraucu, man šie šoferi būs. Nē, gluži tā to pieņemt nevar, jo ir daudz dažādu faktoru, kas ietekmēs paša autobusa vadītāja darba turpināšanu vai neturpināšanu šajā nozarē," stāstīja Ošenieks.
Viņš uzskata, ka līgums ar "Liepājas autobusu parku" valstij būtu jālauž.
Problēmas ar pārvadātājiem ir arī citviet Latvijā. Firmai "Nordeka" 1. jūlijā bija jāsāk apkalpot pasažieri Limbažos, Siguldā, un Cēsīs, taču firmai nav prasībām atbilstošu autobusu pietiekamā skaitā. Tāpēc šajās vietās vēl gadu pasažierus turpinās pārvadāt līdzšinējais pārvadātājs "CATA".
Latvijas Radio iepriekš vēstīja, ka uzņēmums "Nordeka" nespēja nodrošināt jaunus autobusus pārvadājumiem Cēsu, Siguldas un Limbažu maršrutos un arī jaunajā termiņā no 1. jūlija tur darbu turpina līdzšinējais pārvadātājs "CATA". Arī šajā gadījumā Autotransporta direkcijas apsver līguma laušana – šoreiz ar uzņēmumu "Nordeka".
Uz nekonsekvenci reģionālo pārvadātāju izvēlē LPS norādījusi arī ikgadējās sarunās ar Satiksmes ministriju – neskaidrības ar iepirkuma organizēšanu un pretendentu atlasi ir jau kopš 2019. gada, kad konkurss tika izsludināts, uzskata savienībā. Iepirkums reģionālo pasažieru pārvadājumu veikšanai tika izsludināts 16 lotēs, taču vēl šī gada pavasarī septiņās lotēs pakalpojuma sniedzējs nebija zināms. LPS aicināja pārtraukt iepirkuma procedūru un, pieaicinot savienība un nozares nevalstisko organizāciju pārstāvjus, pārskatīt un izveidot jaunu iepirkuma nolikumu un attiecīgi izsludināt jaunu konkursu.