Sabiedriskā pasūtījuma vadlīnijas, ko apstiprināja NEPLP, nosaka sabiedriskā labuma mērķus trīs gadu periodam un LTV, LR un portāla LSM.LV prioritāros uzdevumus nākamajam gadam. Ņemot vērā sabiedrisko mediju iziešanu no komercreklāmas tirgus, Latvijas Radio programmās radīs papildus vairāk nekā 400 stundas oriģinālsatura pirmizrādes, savukārt Latvijas Televīzija divās programmās – vairāk nekā 700 stundas oriģiālsatura pirmizrādes lineārajā apraidē, kas aizstās reklāmas pauzes.
“Latvijas sabiedriskie mediji izies no reklāmas tirgus, kas ir nozarē gadiem ilgi gaidīts solis. (..) Nepieciešamais papildu finansējums 8,3 miljonu eiro apmērā ir iekļauts nākamā gada valsts budžeta projektā. Esam apstiprinājuši sabiedriskā pasūtījuma vadlīnijas, kas ir vērstas uz sabiedrisko mediju attīstību, Latvijā radīta oriģinālsatura palielināšanu un jaunu, mūsdienu prasībām atbilstošu informācijas platformu, multimediju satura un jaunu satura formātu izveidi,” paziņojumā medijiem norādīja NEPLP priekšsēdētājs Ivars Āboliņš.
Sabiedriskā pasūtījuma uzdevumos uzsvērta nepieciešamība stiprināt ziņu oriģinālsaturu, kā arī analītisko un pētniecisko žurnālistiku. NEPLP locekle Ieva Kalderauska norādīja, ka liela daļa no nākamajam gadam piešķirtā finansējuma tiks novirzīta jauna, arī līdz šim nebijuša papildu satura veidošanai. Sabiedriskie mediji veiks arī nozīmīgus kapitālieguldījumus, tostarp pakāpeniski atjaunojot sen novecojušas iekārtas un tādējādi mazinot būtisko atpalicību tehnoloģiju jomā, salīdzinot ar citām Eiropas valstīm.
Vienlaikus tiek radīta jauna integrētā satura atskaites sistēma, lai par sabiedrības līdzekļiem veidotā pasūtījuma plānošana un izpilde būtu caurskatāma un viegli saprotama.
Kopumā sabiedriskajiem medijiem nākamā gada sabiedriskajā pasūtījumā ir izvirzīti vairāk nekā 50 uzdevumi, un visiem ir noteikti konkrēti rezultatīvie rādītāji. Izstrādājot vadlīnijas, NEPLP veikusi sabiedrības vajadzību izpēti, mediju ekspertu aptauju, kā arī veiktas konsultācijas ar NEPLP Sabiedrisko konsultatīvo padomi un izvērtēti ieteikumi no deviņām sabiedriskajām organizācijām, kā arī sabiedriskajiem medijiem un akadēmiskās vides.
NEPLP konstatējusi, ka sabiedriskajos medijos turpmāk īpaši ir nepieciešams palielināt satura apjomu, kas veltīts sabiedrības veselības un veselīga dzīvesveida jautājumiem, mediju pratībai, finanšu, tiesību jautājumiem, zinātnei, nemateriālajam kultūras mantojumam un latviskajai dzīvesziņai, kā arī jaunajām tehnoloģijām.
Tāpat paredzēts palielināt saturu bērniem un pusaudžiem, tostarp viņiem ērti pieejamās video koplietošanas platformās, sociālajos medijos. Paredzēts palielināt orģinālziņu īpatsvaru un pētniecisko žurnālistiku, kā arī palielināt informatīvi analītisko saturu par dažādam tēmām – kā sports, kultūra, politika un ekonomika. Vadlīnijas paredz arī veicināt cilvēku ar invaliditāti iesaisti satura veidošanā, kā arī attīstīt satura pieejamību Latvijas iedzīvotājiem ar dzirdes traucējumiem u.c.
Ļoti liela nozīme nākamgad veltīta reģionālo ziņu stiprināšanai, lai līdzsvarotu informācijas pieejamību par Latvijas reģioniem.
NEPLP, atsaucoties uz ekspertu vērtējumiem, norādīja, ka šobrīd atsevišķiem reģioniem, piemēram Zemgalei, netiek veltīts pietiekami daudz uzmanības.
Tāpat paredzēts turpināt attīstīt sadarbību starp LR un LTV satura radīšanā dažādās platformās, attīstīt mūsdienīgus un jaunus satura formātus, kā piemēram, podkāstus, kā arī uzsākt sadarbību ar komercmedijiem un palielināt Latvijas neatkarīgo producentu radīta satura apjomu.
Lai nodrošinātu efektīvu komunikāciju ar Latvijas mazākumtautību iedzīvotājiem un būtu pieejams vietējais saturs mazākumtautību valodā, pamatojoties uz auditorijas datu analīzi,
vadlīnijas paredz nākamgad septembrī ieviest modernu multimediju interneta platformu mazākumtautībām.
Tajā vienkopus būs pieejams LTV Krievu ziņu komandas, LSM.LV un LR4 saražotais saturs. Šādas platformas izveides koncepciju ir atbalstījuši arī mediju eksperti un atbildīgās Saeimas komisijas politiķi, norādīja NEPLP.
Pēc mazākumtautību platformas darbības uzsākšanas paredzēts stiprināt LTV7 identitāti kā dzīvesstila un sporta kanālu, kur viss saturs pieejams valsts valodā, samazinot atkārtojumu skaitu. Mazākumtautību satura pāreju no televīzijas uz interneta platformu paredzēts nodrošināt tā, lai iedzīvotāji arī pārejas laikā varētu saņemt informāciju bez pārtraukumiem.
Lai pilnveidotu sabiedriskā pasūtījuma pārvaldību, NEPLP vēlas izveidot caurskatāmu un saprotamu sabiedrisko mediju integrētā satura uzskaites sistēmu, lai nākamgad sabiedrisko mediju atskaites par veidotajiem raidījumiem būtu vēl skaidrākas un pārskatāmākas. Tas atvieglotu arī sabiedriskā pasūtījuma plānošanu Sabiedrisko elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomei, ko valstī plānots izveidot nākamgad un kuras pārziņā turpmāk būs sabiedrisko mediju uzraudzība.
Pamatojoties uz vadlīnijām, sabiedriskajiem medijiem būs jāizstrādā sabiedriskā pasūtījuma plāns, kas paredzēs jau konkrētus raidījumus un saturu nākamajam gadam. Sabiedriskā pasūtījuma plāna piedāvājums sabiedriskajiem medijiem būs jāiesniedz apstiprināšanai Nacionālajā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomē šī gada decembra sākumā.