Panorāma

Gvido Zvaigznes atmiņa Rojā dzīva

Panorāma

Valdības deklarācijā pēdējie labojumi

Pacientu neapmierinātību ietekmē vairāki faktori

Pacientu apmierinātība ar atsevišķiem veselības aprūpes pakalpojumiem augsta

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 5 gadiem un 9 mēnešiem.

Iedzīvotāju apmierinātības līmenis ar valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu kvalitāti ir viduvējs, taču par atsevišķiem pakalpojumiem - pat ļoti augsts, liecina Nacionālā veselības dienesta veiktā aptauja. Pētnieki secina, ka apmierinātības līmeni ietekmē vairāki faktori. 

Veselības aprūpe kļuvusi par nozari, ko pacienti īpaši kritizē un kas slīgst dažādās problēmās. Onkoloģisko pacientu biedrības "Vita" vadītāja Irina Jaunuma stāsta, vairāki vēža pacienti saskārušies ar nekvalitatīvu aprūpi un esot novērojama tendence pat atteikties no atsevišķiem pakalpojumiem.

"Vairāki onkoloģiskie pacienti, saņēmuši operāciju, atsakās no turpmākās ķīmijterapijas, gan starošanas, gan jebkādas citas. Tā ir absolūta neuzticība gan medicīnai, gan valstij," teica Jaunuma.

Nacionālais veselības dienests aptaujāja vairāk nekā 3000 cilvēku. Vaicāti novērtēt atsevišķus speciālistus, piemēram, ģimenes ārstus, pacienti izteikušies daudz labvēlīgāk.

"Vienā ziņā viņš tomēr tika veikts, lai noskaidrotu vidējo temperatūru, jo mums ir ļoti daudz veiktas ātrās aptaujas, un bieži vien ir viedoklis, ka pacienti ir ļoti neapmierināti ar valsts veselības aprūpes sistēmu. Šis pētījums parāda, ka pacientam, vēršoties jau pie konkrēta speciālista, apmierinātības līmenis jau ir gana augsts," stāstīja Veselības ministrijas valsts sekretāra vietniece Daina Mūrmane-Umbraško.

Turklāt izpētīts, ka apmierinātību ietekmē arī gaidīšanas laiks uz izmeklējumu un pat tas, vai ārsts komunikācijā ar pacientu ir pieklājīgs, runā saprotami un izrāda kompetenci. Diemžēl vairums pacientu savas tiesības nepārzinot un arī informāciju par to, kur pieejami bezmaksas veselības aprūpes pakalpojumi, ne vienmēr spēj atrast.

"Galvenā problēma droši vien ir šī pacientu tiesību pārzināšana un tas, ka šī apmierinātība balstās lielākoties uz ārsta pleciem," skaidroja SIA "Projektu un kvalitātes vadība" pētniece Aivita Putniņa.

Veselības ministrijas valsts sekretāra vietniece norādīja, ka plāno tikties gan ar ģimenes ārstiem, gan ar speciālistiem, gan ar slimnīcu biedrībām, lai pārrunātu ieteikumus.

Svarīgākais esot pārskatīt veidus, kā pacientus informēt. Pētījumā secināts, ka, piemēram, Nacionālā veselības dienesta interneta mājas lapu apmeklē vien aptuveni 1% respondentu. Tāpēc ministrija plāno izglītot īpaši ģimenes ārstus, kuriem pacienti uzticoties visvairāk. 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti