Panorāma

IT eksperti: uzbrucējus e-veselībai, visticamāk, neatradīs

Panorāma

Maina slimnīcu iedalījumu līmeņos

Lietuvā aiztur LDz meitasuzņēmuma vadītāju

Pēc aizturēšanas bijušais «Ldz loģistika» vadītājs nav apcietināts, bet izbraukt no Lietuvas nedrīkst

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 6 gadiem un 9 mēnešiem.

Lietuvas tiesa vērtēs, vai bijušo Latvijas Dzelzceļa meitasuzņēmuma “Ldz loģistika” valdes priekšsēdētāju Verneru Lūsi izdot Polijai. Kaimiņvalsts varasiestādes Lūsi, pamatojoties uz Polijas izdotu aresta orderi, aizturēja pagājušajā nedēļā. Viņš gan neatrodas apcietinājumā, bet arī izbraukt no Lietuvas nedrīkst.

ĪSUMĀ:

  • “Ldz loģistika” valdes priekšsēdētājs Verners Lūsis atkāpies no amata, bet turpina ieņemt uzņēmuma rīkotājdirektora amatu.
  • Pagājušajā nedēļā Lūsis aizturēts Lietuvā pēc Polijas pieprasījuma.
  • Iespējams,  aizturēšana saistīta ar PVN shēmām un degvielas kontrabandu.
  • 2016. un 2017.gadā tiesiskās palīdzības lūgumus no Polijas un Lietuvas par Lūsi saņēmusi arī Latvijas prokuratūra.
  • Satiksmes ministrijā saka, ka lieta nav saistīta ar "Latvijas dzelzceļu", bet Lūša privātbiznesu.

Latvijas dzelzceļa meitasuzņēmuma “Ldz loģistika” valdes priekšsēdētājs Verners Lūsis pagājušajā piektdienā, 12.janvārī, atrodoties komandējumā Lietuvā, iesniedza atlūgumu. Pamatojums – personisku iemeslu dēļ, kā arī, lai nemestu ēnu uz “Latvijas dzelzceļu”.

Bet, kā Latvijas Televīzijai apstiprināja Lietuvas Ģenerālprokuratūra, Lūsis Lietuvā ticis aizturēts. Šobrīd viņš apcietinājumā neatrodas, bet pamest valsti nedrīkst, jo viņu meklē Polijas varasiestādes. Publiski izskanējis, ka aizturēšana saistīta ar PVN shēmām un degvielas kontrabandu.

“Pagājušajā nedēļā Lietuvā aizturēja Latvijas pilsoni. Aizturēšanas pamats – Eiropas aresta orderis, kas izdots Polijā. Tagad Lietuvas tiesa izskatīs lietu un lems, vai izdot viņu valstij, kas izdeva orderi,” norāda Lietuvas Ģenerālprokuratūra.

Eiropas aresta orderi par maznozīmīgiem noziegumiem izdot nedrīkst. Tas atļauts tikai, ja par nodarījumu draud brīvības atņemšana līdz vismaz gadam. Iespējams, šādu orderi saņēmušas arī Latvijas varasiestādes, jo to var izsūtīt visām Eiropas aresta ordera dalībvalstīm vai arī vienai, ja personas atrašanās vieta zināma.

Latvijas Ģenerālprokuratūrā norāda – pie mums šādus orderus saņem Valsts policija, kas no jebkādiem komentāriem par šo tēmu atteicās. Bet prokuratūrā apstiprina – saistībā ar Lūsi ir pienākuši vairāki tiesiskās palīdzības lūgumi: 2016.gadā no Polijas, bet pērn no Lietuvas. Uz abiem lūgumiem prokuratūra ir atbildējusi, devusi norādītos materiālus, taču publiski nevar atklāt šo pieprasījumu saturu.

Ministrijā plaši nekomentē

Lūša darbavietā par šādiem tiesiskās palīdzības lūgumiem vai viņa iespējamu saistību ar kādām nelikumībām nekas neesot zināts. “Latvijas dzelzceļa” vadītājs Edvīns Bērziņš gan pats ar medijiem par šo jautājumu nerunā.

“Saistībā ar šo lietu mums nav nekādas informācijas bijis un vēl joprojām nav. Neviena tiesībsargājošā iestāde pie mums nav vērsusies, ne Latvijas, ne ārvalstu. LDz Krāpšanas novēršanas daļa veica pārbaudi, vai Lūša kunga aizturēšanai vai situācijai ar šo ir kāds sakars ar viņa darbību koncernā, un konstatēja, ka šādas saistības nav,” norāda “Latvijas dzelzceļa” preses sekretārs Māris Ozols. Kāda veida pārbaude “Latvijas dzelzceļā” veikta, tur nepaskaidro.

Tiesa, pilnībā aizgājis no “Latvijas dzelzceļa” Verners Lūsis nav –

lai arī viņš ir atkāpies no “LDz loģistika” valdes priekšsēdētāja amata, viņš turpina ieņemt uzņēmuma rīkotājdirektora amatu. Šobrīd gan atrodas atvaļinājumā.

Par nozari atbildīgās Zaļo un zemnieku savienības (ZZS) Saeimas frakcijas vadītājs Augusts Brigmanis stāsta – lai arī no rīta ar satiksmes ministru Uldi Auguli jau ticies, par šo gadījumu viņš neko nezinot. “Ar Auguļa kungu mēs bijām vienā tikšanās ar uzņēmējiem, viņš man neko tādu nav teicis. Nu, jūs man pirmo reizi kaut ko tādu prasāt, es viņam uzprasīšu,” pauda Brigmanis.

 

Nav saprotams, kāpēc Augulis trešdien par šo lietu neinformēja ZZS Saeimas frakcijas vadītāju, jo par mediju interesi viņš iepriekš bija informēts, ko apliecina arī LTV žurnālista iepriekšējās dienas vakarā viņam sūtītā ziņa.

Ministrs Augulis norāda – viņu par notikušo informējusi “Latvijas dzelzceļa” vadība, bet neko vairāk, kā izskanējis publiski, viņš nezinot: “Ja cilvēks ir iesniegumā ierakstījis, ka tie ir personīgie iemesli, kāpēc viņš nevar turpināt darbu – nu, kas ir rakstīts, ir uzrakstīts.

Es domāju, ka mums nav nekas īpaši vairāk jāpārbauda, tur ir citas iestādes, kas ar to nodarbojas.”

Ar citiem jautājumiem Augulis aicina vērsties pie “Latvijas dzelzceļa” vadības.

Aizturēšanu nesaista ar darbu LDz

Bijušais Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (KNAB) izmeklētājs, tagad Rīgas domes deputāts Juris Jurašs (Jaunā konservatīvā partija) stāsta, ka Polija nupat īpaši stingri pieķērusies ēnu ekonomikas mazināšanai un cenšas risināt arī vairākus gadus vecas lietas. Polijas radio pagājušajā vasarā ziņojis, ka atklāts kāds degvielas kontrabandistu grupējums, kas darbojies arī Latvijā un Lietuvā un varētu būt nesamaksājis nodokļos teju 10 miljonus eiro.

Pats Lūsis publiski paziņojis, ka viņa aizturēšana nekādi nav saistīta ar darbu “Latvijas dzelzceļā”, tā esot saistīta ar darbu kādā uzņēmumā, kurā viņš jau vairākus gadus nestrādājot. Publiskajā vidē atrodams, ka pirms diviem gadiem viņš beidzis darboties uzņēmuma “TF Europa” valdē. Pirms tam strādājis Privatizācijas aģentūras un lidostas “Rīga” valdē, vēl pirms astoņiem gadiem beidzis darboties SIA “LSC Shipmanagement”, bet iepriekšējās darbavietas Lūsis pametis pirms vairāk nekā 10 gadiem.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti