ĪSUMĀ:
- “PNB bankas” darbība ir apturēta, bet tās klienti varēs saņemt garantētās atlīdzības līdz 100 000 eiro.
- Garantētās atlīdzības vēl nav iespējams saņemt, bet tuvākajās dienās tās sāks izmaksāt caur banku “Citadele”.
- Veido arī vienkāršotu mehānismu “PNB bankas” klientiem - senioriem pensiju saņemšanai.
- Bankas aktīvi ir mazāki par saistībām, tāpēc vērsīsies tiesā par bankas maksātnespēju.
- Jūlijā bankas lielākais akcionārs paziņoja par tās pārdošanu, bet FKTK neuzskata šo darījumu par pabeigtu.
Drīzumā sola garantētās atlīdzības
Noguldījumu garantiju sistēma paredz katram "PNB bankas" klientam noguldījumu izmaksu garantētās atlīdzības veidā līdz 100 000 eiro. FKTK informēja, ka 99,2% bankas klientu noguldījumi ir līdz 100 000 eiro katram. Pārējiem 0,8% klientu bankā noguldīti kopumā 135 miljoni eiro, un viņi varēs pretendēt uz naudas atgūšanu kā kreditori.
FKTK skaidroja, ka izstrādāta shēma, kā veikt izmaksas bankas klientiem no Noguldījumu garantiju fonda. Vēl gan vajadzīga viena vai vairākas dienas, lai precizētu šo mehānismu.
Izmaksas pašlaik vēl netiek sāktas, taču zināms, ka tās veiks “Citadele banka”.
FKTK skaidroja, ka šī banka izvēlēta, jo “Citadele banka” piedāvā labāko un izdevīgāko risinājumu, kā "PNB bankas" klientiem ērtāk un ātrāk piekļūt saviem līdzekļiem.
Tiekot domāts arī par “PNB bankas” klientiem, kuri saņem pabalstus vai pensijas no Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras (VSAA). Zināms, ka liela daļa bankas klientu ir seniori. Līdz ar to FKTK izstrādātais mehānisms paredz ne tikai garantēto atlīdzību saņemšanu, bet arī nodrošinās, lai iespējami ātrāk klienti varētu piekļūt pabalstiem.
VSAA informēja, ka no 16.augusta pārtraukusi pārskaitīt pensijas un pabalstus uz VSAA klientu kontiem "PNB bankā". Ja klientam ir konts citā bankā un pensijas vai pabalsta izmaksa gaidāma nākamajā nedēļā vai vēlāk, tad VSAA aicina pensiju un pabalstu saņēmējus informēt VSAA par kontu citā bankā. Šādā gadījumā ir jāraksta iesniegums VSAA ar lūgumu turpmāk visas VSAA izmaksas pārskaitīt uz jauno kontu.
Savukārt, ja kādiem “PNB bankas” klientiem būs radušās būtiskas finanšu problēmas bankas darbības apturēšanas dēļ, FKTK mudina viņus vērsties pie sociālajiem dienestiem vai saviem tuviniekiem.
Tikmēr labklājības ministre Ramona Petraviča ("KPV LV") ir izsūtījusi vēstuli visām 119 Latvijas pašvaldībām un to sociālajiem dienestiem ar aicinājumu būt atsaucīgiem gadījumos, kad pašvaldībā vēršas "PNB bankas" klienti, kuri palikuši bez iztikas līdzekļiem. Viņa aicina izvērtēt katru gadījumu un sniegt atbalstu cilvēkiem, ja “PNB bankas” krīzes rezultātā tiem zudušas iespējas nodrošināt ikdienas pamatvajadzības – pārtikas, medikamentu un pirmās nepieciešamības preču iegādi.
Vērsīsies par maksātnespēju
Tā kā bankas saistības ir lielākas nekā tās aktīvi, bankai faktiski ir maksātnespēja. Līdz ar to tiesā tiks sniegts pieteikums par maksātnespēju. FKTK norādīja, ka cer Noguldījumu garantiju fondā atgūt atpakaļ līdzekļus pēc "PNB bankas" aktīvu realizācijas.
Banku uzraugs arī skaidroja, ka pirms lēmuma par darbības apturēšanu esot izsmelti citi rīki situācijas uzlabošanai bankā. Banku uzraugs uzskata, ka laikus ir reaģējis uz problēmām bankā un izmantojis pieejamos rīkus.
FKTK atklāja, ka banka ar vairāku mēnešu novēlošanos bija iesniegusi pagājušā gada pārskatu. Par to tika piemērota soda nauda.
Neskaidrība par īpašniekiem
Šogad jūlijā “PNB bankas” lielākais īpašnieks Grigorijs Guseļņikovs paziņoja, ka banku pārdod, taču neteica kam. Tolaik LTV kļuva zināms, ka bankas jaunais akcionārs ir Tuvo Austrumu naftas un gāzes uzņēmumu īpašnieks Rodžers Tamrazs. Kopā banku iegādājušies vēl 5 investori.
“Tā bija bankas izvēle paziņot šo lēmumu.
Bet mēs kā uzraugi neuzskatām, ka tas darījums būtu bijis pabeigts tādā apmērā, lai pateiktu, kas ir šīs bankas akcionāri šobrīd,” sacīja FKTK priekšsēdētāja Kristīne Černaja-Mežmale.
Banka aizvien nav vērsusies pie uzraugiem, lai apstiprinātu jaunos akcionārus.
Tikmēr FKTK padomes locekle Nora Dambure norādīja, ka bankas jaunie akcionāri ir vairāki. “Šeit ir jāvērtē, kuri no viņiem darbojas saskaņoti. Un no tā atkarīgas procedūras, kas uzraugiem jādara, lai šos akcionārus apstiprinātu,” sacīja Dambure.
Bankas klienti neziņā
Tikmēr Rīgā pie "PNB bankas" ēkas Raiņa bulvārī piektdienas rīta pulcējās vairāki bankas klienti, kuri nezināja, kā rīkoties. Pārsvarā tie bija krieviski un angliski runājoši klienti. Bija arī pāris latvieši.
Banka darbu plkst.9 neuzsāka. Cilvēki raustīja durvju rokturi, zvanīja uz norādīto tālruņa numuru. Pa tālruni gan nevienam no Latvijas Radio uzrunātajiem cilvēkiem sazvanīt banku neizdevās.
Piemēram, kāda Vjetnamiete, kura Latvijā strādā par šefpavāri, visu naudu atstājusi šajā bankā: "Man tur bija nauda. Esmu no Vjetnamas. Mana alga ir šeit, un es uztraucos. Varbūt nākotnē man nebūs naudas, par ko dzīvot. Esmu noraizējusies."
Kāds pāris no Krievijas ir vēlējies izņemt pasūtīto karti. Citi klienti uztraucas par savām pensijām un noguldītajiem līdzekļiem.
"Mani visvairāk interesē, kā šodien dzīvot, jo pensiju es nesaņemu. Neveicas – man jau trešā banka, kas aizveras. Biju "Parex" bankā – aizvēra, biju "Krājbankā" – aizvēra, tagad šo banku aizver," pastāstīja kāds "PNB bankas" klients.
Informācijas pieejamības trūkums klientiem radīja satraukumu. Palīdzēt nevarēja arī bankas darbinieki, jo paši par situāciju nav labi informēti. "Es vispār neko nezinu, es vispār neko nevaru zināt," teica kāda bankas darbiniece. Viņa pati neesot varējusi tikt darbavietā. Vairāk informācijas nebija arī bankas apsardzei.
Būtiska detaļa, uz ko norāda FKTK - "PNB bankai" nav nekādas saistības ar "DNB banku", kas pirms diviem gadiem, apvienojoties ar "Nordea banku", izveidoja „Luminor” banku. Atsevišķi agrākie "DNB bankas", tagadējās „Luminor” bankas klienti pauduši satraukumu par bankas likteni. Taču šī notikuma sakarā „Luminor” bankas klientiem nav par ko satraukties.
“PNB bankas” vēsture – skandāliem bagāta
“PNB” banka ir viena no pieredzes bagātākajām Latvijas komercbankām. Un arī viena no skandalozākajām. Savos 27 pastāvēšanas gados tā bijusi ierauta dažādos konfliktos un tiesvedības procesos.
“PNB Banka” dibināta 1992. gadā kā “Latvijas starptautiskā biržu banka”. Kopš tā laika uzņēmuma īpašnieku sastāvs, nosaukums un zīmols mainījušies ne reizi vien.
No 2006. gada līdz pagājušā gada nogalei tā bija pazīstama ar nosaukumu “Norvik” banka.
2013. gadā par tās īpašnieku kļuva Krievijā dzimušais un augušais Lielbritānijas pilsonis Grigorijs Guseļņikovs. Tieši viņa vadībā toreizējā “Norvik” banka tika iesaistīta dažādos skandālos un tiesvedībās.
2017. gadā banka iesūdzēja Latviju Pasaules Bankas šķīrējtiesā Vašingtonā par negodīgu attieksmi. Guseļņikovs arī apgalvoja, ka Latvija Bankas prezidents Ilmārs Rimšēvičs pastarpināti mēģinājis no viņa izspiest kukuli.
Pirms tam “Norvik” banka bija iesaistīta arī “Winergy” krāpšanas lietā.
Šī gada jūnijā uzņēmuma akcionāru sastāvs atkal mainījās – bankas akciju kontrolpaketi no Guseļņikova iegādājās kāda anonīma investoru grupa. Drīz pēc tam bankas valdes priekšsēdētāja amatu pameta Olivers Ronalds Bramvels.
Viens no “PNB Bankas” jaunajiem īpašniekiem ir Tuvo Austrumu valstīs pazīstamais gāzes un naftas uzņēmumu īpašnieks Rodžers Tamrazs. Finanšu un kapitāla tirgus komisijas ieskatā "PNB bankas" akciju pārdošanas darījums nav pabeigts līdz galam, jo komisija nav to vēl apstiprinājusi.
Skandālos ievītā banka nav bijis vilinošs sadarbības partneris prestižiem uzņēmumiem. Taču ar agresīvām mārketinga kampaņām un atlaidēm tai izdevās sev par klientiem piesaistīt lielu skaitu Latvijas pensionāru. No nepilniem 100 000 PNB klientu aptuveni 40 000 ir seniori.
KONTEKSTS:
15. augustā lemts apturēt "PNB bankas" (iepriekš "Norvik banka") darbību. Bankai bija pilnībā jāpārtrauc finanšu pakalpojumu sniegšana, ieskaitot klientu maksājumu izpildi. Tādējādi no 15. augusta vakara "PNB bankas" karšu, internetbankas maksājumu un bankomātu darbība ir apturēta.
Tas saistīts ar ECB lēmumu "PNB banku" atzīt par finanšu iestādi, kas ir nonākusi vai nonāks finanšu grūtībās. Bankas kapitāla pietiekamības rādītājs 2018. gada beigās bija 12,48%, bet regulatora minimālā prasība ir 14%. Bankā kopš 2017. gada beigām konstatēti kapitāla prasību pārkāpumi.
Klientiem kopumā būs jāizmaksā 297 miljoni eiro. No Noguldījumu garantiju fonda garantētās atlīdzībās varēs saņemt līdz 100 000 eiro, un tas attiecas uz 99,2% "PNB bankas" klientu.
Šogad jūlija beigās bankas pārstāvji informēja, ka "PNB bankai" ir teju 500 darbinieku un apmēram 100 tūkstoši klientu, no kuriem aptuveni divas trešdaļas ir seniori.