"Viss tas stāsts, protams, izbrīnīja. Ir kuģis, nav kuģis. Un es domāju, ka VARAM visu saliks pa plauktiņiem.
Neformāli runājot, VARAM jau šobrīd ir stāsts par nepabeigtas likumdošanas jautājumiem. Un, kad šis stāsts nonāks arī manā darba kārtībā, es domāju, ka mēs pieņemsim kādus pasākumus, lai šādi – acu uzmetienā neticami notikumi nebūtu iespējami," teica premjers, atzīstot – viņu izbrīnījis tas, ka pašvaldībā tik ilgu laiku neviens neko nav redzējis.
Rezolūcija nosūtīta vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministram Kasparam Gerhardam (Nacionālā apvienība) un tieslietu ministram Dzintaram Rasnačam (Nacionālā apvienība).
“Māju – kuģi” var būvēt mūžīgi
Ko darīt ar tā saukto “māju-kuģi’ Pāvilostas stāvrakstā atbildes joprojām nevienam nav. Pāvilostas pašvaldība pirmdien, 22.janvārī, vērusies Latvijas Jūras administrācijā, lai noskaidrotu būves statusu, informēja novada priekšsēdētājs Uldis Kristapsons.
Pāvilostā atzīst – ja Jūras administrācija neatcels agrāko atzinumu, ka tas ir kuģis būvniecības stadijā, tad iespējas rīkoties būšot ierobežotas. Kā jau tiesa norādījusi – kuģus tajā vietā drīkst būvēt, bet neviens likums nenosaka, cik ilgi drīkst notikt būvniecība.
Mūžīgi būvējot vai remontējot, tas arī mūžīgi var atrasties attiecīgajā vietā. Jūras administrācijā apstiprināja – termiņa nav.
“Mājām ir vajadzīgas būvatļaujas, tātad tur ir kaut kādi termiņi, bet šādu kaut vai laivu vai pontonu, vai kuģi jūs varat būvēt un atstāt saviem mazbērniem, lai viņi turpina būvēt, ja tāda vēlēšanās ir,” atzina administrācijas pārstāve Sarma Kočāne.
Otrs problēmjautājums – pati vieta, kur šādas darbības var notikt. Pirms pieciem gadiem Valsts vides dienests vēlējās tiesā pierādīt, ka konkrētajā vietā to nedrīkst darīt, kamēr tiesa norādīja, ka likumdošana tur to atļauj. Tiesa arī norādīja, ja grib šādu liegumu, jārīkojas likumdevējam.
Kopš 2015. gada likums gan grozīts un tagad tur ir noteikts, ka kuģu būve, remonts un pārziemošana tauvas joslā atļauta, ja nav pretrunā ar vietējās pašvaldības teritorijas plānojumu.
Tomēr Pāvilostā neņemas spriest, vai šajā situācija tas ko dod, ņemot vērā, ka būvniecība uzsākta jau agrāk.
Iesaistās arī Saeimas komisija
Nekavēties gan sola arī atbildīgā Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisija Saeimā. Komisijas vadītājs Romāns Naudiņš (Nacionālā apvienība) pastāstīja, ka uz komisijas sēdi sasauks Valsts vides dienesta, kā arī Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas, Tieslietu ministrijas, Ekonomikas ministrijas un Satiksmes ministrijas pārstāvjus, lai pārrunātu šo problēmu.
“Es personīgi uzskatu, ka ir jāizveido no visām nosauktajām ministrijām darba grupa, kura ļoti īsā laikā, iespējams – divās nedēļās, sniedz ieteikumus, kādi likuma grozījumi ir nepieciešami, kādi nepieciešami Ministru kabineta noteikumu maiņa,” sacīja Naudiņš.
“Un, manuprāt, šis būs pārbaudījumus valsts pārvaldes spējai rast ātru un efektīvu risinājumu. Jo situācija, kāda ir izveidojusies, ir nepieņemama . Ja likums ir jāgroza, mēs to varam izdarīt nedēļas laikā, ja nepieciešams,” sacīja Naudiņš.
Jau ziņots, ka pagājušajā nedēļā plašu rezonansi guva reģionālā laikraksta “Kurzemes Vārds” atklātais, ka Pāvilostā jūras krastā jau daudzus gadus atrodas būve, kas izskatās pēc mājas, bet pēc sākotnējās dokumentācijas ir būvniecībā esošs kuģis. Taču ekspluatācijā kā peldlīdzeklis tas nav nodots. Būves īpašnieks ir miljonārs Argods Lūsiņš, kurš līdz šim nav sniedzis savu skaidrojumu par notikušo.
VARAM pagājušajā nedēļā pieprasīja Pāvilostas pašvaldībai paskaidrojumu par bezdarbību saistībā ar jūras krastā uzbūvēto objektu uz valsts zemes.