Uz piesnigušā meža ceļa starp Bausku un Aizkraukli pretim brauc šofera Alda vadītais autobuss. Tajā ir tikai viena pasažiere.
"Šobrīd man cilvēku maz, bet kaut ko mēs te salasām. Jo mums ir divi reisi uz Bausku no Jēkabpils. Gulēju Bauskā un braucu uz Jēkabpili. Šajā posmā no Bārbeles mums nav cilvēku, bet Jaunjelgavā ir. Tur pamatā uz Aizkraukli brauc," stāsta autobusa šoferis.
No pārvadāto pasažieru skaita atkarīga Alda alga. Ja to ir maz, sanāk, ka diena strādāta teju pa tukšo. Turklāt ceļš, pa kuru jābrauc, ir bedrains, tāpēc remontēt ātri nākas pat jaunus autobusus. Līdzīga situācija kā šajā maršrutā ir arī citviet.
Pēc autotransporta direkcijas datiem pērnā gada 10 mēnešos maksājošo pasažieru skaits sarucis par 7%. Savukārt 16% no visiem reisiem jau tagad valstij jādotē vairāk nekā 85% apmērā.
Vienīgā autobusa pasažiere Skaidrīte uzskata, ka par spīti zemajam braucēju skaitam autobuss ir vajadzīgs.
"Ja noņem šo autobusu, tad mums paliek nekas," saka pasažiere. "Mēs braucam līdz Skaistkalnei, tas iet darba dienās, ja to noņem, tad mēs netiekam uz Aizkraukli. Es domāju, ka noteikti nevajag noņemt."
Autoceļš Dobelnieki-Taurkalne atrodas pašā vecumnieku novada malā. Te ir neliela apdzīvota vieta Tentēni. Kaut arī te ir autobusu pietura, regulāras autobusu satiksmes ar citām vietām vietējiem iedzīvotājiem nav. Arī pati autobusu pietura jau sen aizaugusi kokiem.
Bijušā mežsaimniecības ciemata mājās mitinās pensionāri Zinaīda ar vīru Vladimiru. Te mitinās aptuveni 10 cilvēku. Kādreiz uz šo vietu braucis gan autobuss, gan vilciens. Tagad maršruti atcelti.
"Mums ļoti gribētos kādu transportu kaut trīs vai divas reizes nedēļā, lai varētu tikt uz vienu pusi, otru pusi, veikala nav, ārsta nav, aptiekas nav," saka Zinaīda.
To, ka situācija nav normāla, atzīst arī Autotransporta direkcijā. Lai saglabātu pārvietošanās iespējas, tā piedāvā ieviest pieprasījuma reisus.
Cilvēki iepriekšējā dienā pa telefonu pieteiks braucienu vienā vai abos virzienos, savukārt pārvadātājs to veiks nevis ar autobusu, bet gan, piemēram, mikroautobusu vai vieglo mašīnu. Brauciena maksa būs tāda pati kā autobusā.
"Izmaksas tukšo autobusu dzenāšanai samazināsies. Tādējādi būs transports, kur apdzīvotība ir maza un nebūs jāmazina maršrutu apjoms," norāda Autotransporta direkcijas Juridiskās daļas vadītāja Vizma Ļeonova.
Šo iniciatīvu atbalsta gan pārvadātāji, gan pašvaldības. Tas ļautu nodrošināt braucienus arī no Tentēniem.
Autotransporta direkcijā cer, ka pasūtījuma pārvadājumi varētu aizsākties šā gada nogalē. Pirmie reģioni, kur tie būs pieejami, varētu būt Vidzeme un Latgale. Zinaīdai, kura dzīvo Zemgalē, šī iespēja vēl būs jāpagaida.