"Izejot no reklāmas tirgus, sabiedriskie mediji ir orientēti uz sabiedriskā labuma radīšanu. Mūsu demokrātijas, kultūras un sociālo vajadzību apmierināšanu, sabiedrības un interešu vajadzību apmierināšanu. Tādējādi tiek pārgriezta šī tiešā komercializācijas risku saite (..)," teica Druviete.
Precizējums
Precizēta summa, kāda nepieciešama LR un LTV iziešanai no reklāmas tirgus 2021.gadā.
"(..) Tātad spēcināt ziņu raidījumu saturu, protams, palielināt informatīvi analītisko, izglītojoši zinātnisko saturu, jo šogad mēs esam jau uzsākuši un nākamgad turpinām to palielināt lielākā apjomā, bērnu un jauniešu auditorijai domāto saturu. Tāpat domājam veidot interaktīvu saturu mākslas un kultūras, kā arī izklaides tematikās.
Tātad ļoti liels uzsvars tiks likts uz informatīvi analītisko saturu," klāstīja LR valdes locekle Tukiša.
Arī LTV plāno reklāmas laiku aizstāt ar jaunu orģinālsaturu. Spēcināt ziņu raidījumus, palielināt analītisko un izglītojoši zinātnisko saturu. Tāpat taps jauns seriāls, daudzveidīgs sporta, kultūras un izklaides piedāvājums. Un par to visu arī būs jāmaksā. Skaidrība par naudu ir nepieciešama līdz jūnija beigām. Šobrīd televīzija var plānot tikai savu raidījumu veidošanu, bet, piemēram, neatkarīgajiem producentiem neko nevar solīt.
Sabiedriskie mediji uzsver, ka skaidrībai par kompensāciju piešķiršanu ir jābūt jau pašlaik, jo, pirmkārt, jauna oriģinālsatura radīšanai dažkārt vajadzīgs vismaz pusgads pirms tā pārraidīšanas ēterā. Otrkārt, savlaicīgi jāzina un jārīkojas, lai slēgtu nākotnes līgumus ar neatkarīgajiem producentiem par viņu saturu un pārtrauktu saistības ar reklāmdevējiem.
"Šis jautājums ir tāds: ja tas izšķirsies tiešām novembrī, un,
ja šis lēmums būs negatīvs, tad pēc tam būs katastrofālas sekas ne tikai sabiedriskajiem medijiem,
bet uz visu valsti tas atstās katastrofālas sekas. Jo mēs nedrīkstam pieļaut situāciju, ka to – notiek vai nenotiek izeja [no reklāmas tirgus] – mēs uzzinām pašā pēdējā brīdī. Man ir ļoti liels lūgums – runāt ar visām frakcijām un atrast kopsaucēju šajā jautājumā maksimāli ātri," sacīja NEPLP priekšsēdētājs Ivars Āboliņš.
Tā kā LTV un LR jau šogad vairs neslēdz jaunus līgumus vai neturpina daudzgadīgos līgumus reklāmas kampaņām 2021. gadam, zināms ienākumu kritums vērojams jau šogad, pat neatkarīgi no Covid-19 pandēmijas ietekmes uz reklāmas tirgu.
Par finansējuma piešķiršanu jālemj valdībai un Saeimai, skatot valsts budžetu 2021. gadam.
Saeimas apakškomisijas deputāti vienojās vērsties pie valdības, lai savlaicīgi, vēl pirms nākamā gada budžeta pieņemšanas, saņemtu pozitīvu apliecinājumu tam, ka sabiedrisko mediju iziešanai no reklāmas tirgus nauda tiks atrasta.