Dienas ziņas

Latvijā meklē ES sankciju apiešanas shēmas

Dienas ziņas

Kultūras satura pieejamība cilvēkiem ar invaliditāti

VARAM aptur grozījumus Jūrmalas saistošajos noteikumos

VARAM aptur Jūrmalas ieceri par iebraukšanu visu gadu iekasēt 3 eiro

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 2 gadiem un 10 mēnešiem.

Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs Artūrs Toms Plešs ("Attīstībai/Par!") parakstījis rīkojumu par Jūrmalas valstspilsētas pašvaldības domes saistošo noteikumu darbības apturēšanu saistībā ar nodevas paaugstināšanu par iebraukšanu pilsētā un nodevas piemērošanas perioda paildzināšanu no pieciem mēnešiem līdz kalendāram gadam, informēja Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijā (VARAM). Ministrijas lēmums, visticamāk, tikšot pārsūdzēts. 

Šī gada 30. septembra domes sēdē pašvaldības deputāti lēma no 2022. gada 1. aprīļa noteikt iebraukšanas maksu visa gada garumā, turklāt caurlaides cenu nosakot trīs eiro apmērā līdzšinējo divu eiro vietā. 

Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs Artūrs Toms Plešs
00:00 / 00:37
Lejuplādēt

Plešs norādīja, ka ministrija bija aicinājusi domi pārskatīt šo lēmumu, tomēr domes veiktie grozījumi saistošajos noteikumos nepamatoja nodevas paaugstināšanu un tās piemērošanas nepieciešamību visa gada garumā.

"Diemžēl dome nav izvērtējusi tūrisma nozares intensitātes, tranzīta satiksmes plūsmas, kā arī gaisa piesārņojuma mijiedarbību.

Kā vienu no pamatojumiem dome norādīja, ka auto transports veicina klimata pārmaiņas. Savukārt lēmuma faktiskais mērķis samazināt tranzīta plūsmu Jūrmalas administratīvajā teritorijā, daļu no tās novirzot apbraukšanai pa apvedceļu, kopumā nemazina gaisa piesārņojumu, bet pat, iespējams, palielina. Tāpēc šāds mērķis nevar kalpot par pamatu lēmumam [noteikt iebraukšanas maksu pilsētā visu gadu]," stāstīja Plešs.

VARAM jau iepriekš ir vērsusi uzmanību, ka likumā “Par autoceļiem” noteikts, ka valsts un pašvaldību autoceļi, tostarp arī ielas ir lietojamas bez maksas, un pašvaldībām nav dots deleģējums noteikt maksu par pašvaldības ceļu un ielu lietošanu. Jūrmalas pašvaldība ir pieņēmusi saistošos noteikumus ar mērķi ierobežot tranzīta satiksmi caur tās teritoriju. Pēc būtības pašvaldība ir noteikusi nodevu par pašvaldības ielu lietošanu, tādējādi pieņemot saistošos noteikumus pretēji likumā noteiktajam pilnvarojumam. Ministrija secina, ka pašvaldība, pieņemot lēmumu par nodevas apmēra paaugstināšanu un nodevas apmaksas perioda pagarināšanu, nav izvērtējusi nodevas apmēra samērīgumu, kā arī tai nav bijis izpratnes par pašvaldības sniegto pakalpojumu, par ko maksājama nodeva par transportlīdzekļu iebraukšanu īpaša režīma zonā.

Ministrija secināja, ka pašvaldība ir pārsniegusi tai normatīvajos aktos piešķirto deleģējumu.

Pašvaldība nav veikusi konsultācijas ar privātpersonām, turklāt lēmumā netiek ņemtas vērā to komersantu tiesības un vajadzības, kas nodarbojas ar komercdarbību Jūrmalā, bet kuru juridiskās adreses reģistrētas ārpus Jūrmalas.

Kā vienu no pamatojumiem dome norādīja, ka autotransports veicina klimata pārmaiņas un gaisa piesārņojumu.  Savukārt lēmuma faktiskais mērķis ir samazināt tranzīta plūsmu Jūrmalas  administratīvajā teritorijā, daļu no tās novirzot apbraukšanai pa apvedceļu, kas kopumā neveicina gaisa piesārņojuma un siltumnīcefekta gāzu emisiju samazinājumu, bet gan, iespējams, pat palielina to apmēru. Līdz ar to attiecīgais mērķis nevar kalpot par pamatu šādam lēmumam. Ministrija atzīmē, ka klimata pārmaiņu ierobežošanu iespējams veicināt ar alternatīviem līdzekļiem un metodēm, piemēram, VARAM ir izstrādājusi priekšlikumu no 2022. gada  piedāvāt finansiālu atbalstu grantu veidā videi draudzīgu mazemisiju un bezemisiju transportlīdzekļu iegādei.

Kopumā ministrija secināja, ka domes saistošie noteikumi ir izstrādāti un apstiprināti, neņemot vērā sabiedrības intereses, tiem trūkst pamatojuma un tie nav samērīgi, kā arī tie ir pretrunā ar normatīvo aktu prasībām. Jūrmalas  dome nav spējusi pamatot būtisku tranzīta satiksmes palielinājumu Jūrmalas administratīvajā teritorijā. Tādejādi dome nevarēja arī pamatot nodevas par transportlīdzekļu iebraukšanu īpaša režīma zonā  palielināšanas un nodevas piemērošanas perioda pagarināšanas nepieciešamību.

Jūrmala lēmumu varētu pārsūdzēt

Jūrmalas domes priekšsēdētājs Gatis Truksnis (Zaļo un Zemnieku savienība) pauda neizpratni par ministrijas vēlmi aizliegt paaugstināt iebraukšanas maksu, jo, pieaugot degvielas cenām, divi eiro vairs neesot motivācija braukt pa apvedceļu; arī ziemā transporta plūsma esot pārāk liela. Turklāt ministrija nemaz neesot izvērtējusi atbildes uz prasītajiem papildus jautājumiem.

"Mums ir jāizšķiras par diviem attīstības scenārijiem. Vai nu mēs vērsīsimies Satversmes tiesā, ko, visticamāk, mēs darīsim. Lai tad arī tiesa pasaka, ko mēs esam darījuši pareizi, nepareizi. Ja tas tā nebūs, otrs ceļš ir tikai maksas stāvvietas," stāstīja Truksnis.

Ministrijas pieņemtais lēmums attiecas tikai uz grozījumiem saistošajos noteikumos, tāpēc vasaras sezonā maksa par iebraukšanu Jūrmalā palikšot spēkā. Tam piekrīt arī vairums uzrunāto jūrmalnieku.

"Smagajiem bez šaubām jābrauc apkārt, ja nē, lai maksā. Vieglajiem, es domāju, ka, ja viņi brauc iepirkties , tas jau Jūrmalai arī labi. Ziemas mēnešos nevajadzētu. Vasarā ir savādāk," izteicās jūrmalnieks Guntars. Arī Artūrs norādīja, ka vasarā noteikti iebraucējiem jāmaksā trīs eiro stundā, bet par ziemu viņam viedokļa neesot.

Savukārt Aigars, atbildot uz jautājumu, vai vajag iebraukšanas maksu ziemā, sacīja: "Priekš kam?"

Jūrmalas dome savu turpmāko scenāriju, visticamāk, izvēlēsies ārkārtas sēdē jaunnedēļ. Savukārt ministrija par turpmākiem soļiem lemšot, kad būšot zināma domes rīcība. Iebraukšanas maksa Jūrmalā noteikta jau 1996. gadā. Pašreiz ieņēmumi no caurlaižu režīma esot ap 2,7 miljoniem eiro gadā.

KONTEKSTS:

No 2022. gada 1. aprīļa Jūrmalā iecerēts atjaunot iebraukšanas maksu visu gadu un plānots to noteikt trīs eiro apmērā līdzšinējo divu eiro vietā. Bet VARAM aicināja pārskatīt domes lēmumus paaugstināt nodevu un pagarināt nodevas piemērošanas periodu no pieciem mēnešiem līdz kalendāram gadam. Ministrs Plešs norādīja, ka pašvaldībai vai nu jāatceļ izmaiņas, vai arī jāsniedz pamatojums par tām.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti