Atrastajiem ozolu pāļiem ir vairāk nekā simt gadi, iespējams, pat divsimt – apgalvo AS “BMGS” būvdarbu vadītājs Andrejs Harčenkovs. Tie tika izcelti no Ventas upes, jo šobrīd norit pārbūve pie krasta līnijas nostiprināšanas.
Turklāt tie joprojām ir labi saglabājušies. “Tas bija vecais krasta nostiprinājums. Kā mēs redzam, pāļu stāvoklis jau uz šo brīdi – kā jauni izskatās,” norāda būvdarbu vadītājs.
Tikko kā bija uzsākts darbs pie krasta nostiprināšanas, nebija zināms, kādus pārsteigumus varētu sagaidīt procesa laikā. Arī dokumentācijā nekas nebija minēts par mola celtniecību, tāpēc bija grūti paredzēt, ar ko nāksies saskarties. Līdz šim vēsturiskā krasta nostiprinājumu konstrukcija vietām bija ļoti sliktā stāvoklī.
“Tas, ko mēs zinājām, ka tajā vietā ir vecās mola konstrukcijas daļēji saglabājušās. Tad, kad ir izbūvēta jauna zvejas osta, šī vecā mola konstrukcijas daļēji tika demontētas, tieši tajā vietā, kur tieši ir šis atdalošais kanāls – ieeja jaunajā zvejas ostā. Bet tālāk šīs vecā mola konstrukcijas kaut kur apakšā tur ir. Kādos apjomos, kādos dziļumos, tas īsti nebija zināms,” Brīvostas pārvaldes tehniskās daļas vadītājs Māris Petrovskis.
Pie šiem koka pāļiem no ūdens tika izcelti arī milzu betona masīvi, kur viens no smagākajiem svēra līdz pat 60 tonnām. Šie masīvi kalpoja kā nocietinājums, arī tie ir vairāk nekā simt gadus veci – par to liecina konstrukcija kā tie ir izveidoti.
“Projekta ietvaros ir paredzēts gultnes attīrīšana līdz mīnus pieciem. Faktiskā situācija un atrastie zemūdens šķēršļi prasīja to, lai mēs raktu dziļāk, līdz mīnus deviņiem, desmit metriem. Mēs tos sasmalcinājām un bērām ciet gultni, lai nostiprinātu jaunizbūvēto konstrukciju,” stāsta būvdarbu vadītās.
Darbs pie krasta līnijas nostiprināšanas turpinās, un gaidāms vēl viens sarežģīts posms, kas arī var atnest jaunus pārsteigumus.