Tahogrāfs ir ierīce, kas reģistrē kravas auto vadītāju ceļā pavadīto laiku. Tā mērījumus kontrolē Ceļu policija, lai nepieļautu situācijas, kad šoferis aiz pārguruma pie stūres aizmieg un izraisa bīstamas avārijas. Pārvadātāji dažādos veidos šo ierīci mēģina apmānīt, un, kā noskaidroja raidījums „Aizliegtais paņēmiens”, tahogrāfa neitralizēšanai speciāli izgatavotas sistēmas izplata arī vairāki „Volvo Truck Latvija” darbinieki, lai arī ietekmīgais uzņēmums oficiāli paudis nosodījumu šādām darbībām.
Uz „Aizliegtā paņēmiena” raidījuma diskusiju bija aicināta arī „Volvo” vadība, kas gan savu dalību atteica un vēlāk arī paziņojumā medijiem norādīja, ka līdz iekšējās izmeklēšanas noslēgumam nekādus publiskus komentārus par situāciju nesniegs. Tomēr sarunai ar „Panorāmu” „Volvo Truck Latvija” izpilddirektors Āre Knops piekrita.
„Mēs bijām patiesi šokēti, redzot situāciju, kas izgaismojās raidījumā. Protams, šādu rīcību mēs neatbalstām, un mēs bijām ļoti pārsteigti, ka mūsu darbinieki teica to, ko teica,” saka Knops.
Tā „Volvo Truck” Latvija izpilddirektors, norādot – šādi gadījumi uzņēmumā vēl nekad nav konstatēti – ne Latvijā, ne citās valstīs, kur „Volvo Truck” darbojas. Uzņēmumā uzsākta iekšējā izmeklēšana, kuras rezultāti gaidāmi piektdien. „Ir Latvijas likums un ir tas, ko uzskatām par savu ētikas kodeksu, kas ir pat stingrāks par likumu. Mēs vēlamais, lai mūsu darbinieki „Volvo” parādītu labā gaismā. Tāpēc svarīgi, ko parādīs iekšējā izmeklēšana, iespējams, ka nāksies pieņemt visai skarbus lēmumus,” uzsver Knops.
Raidījuma veiktais eksperiments iezīmējis arī kādu būtisku sistēmas trūkumu. Par maksimālā braukšanas laika pārsniegšanu, kā arī tahogrāfu rādījumu ietekmēšanu soda gan pieķerto vadītāju, gan uzņēmumu, toties nav likuma panta, kas paredzētu sodu aizliegto ierīču izplatītājiem. „Līdzīgi kā tas ir ar kases aparātiem, odometra rādītājiem, tādi sodi mums šobrīd nav paredzēti likumdošanā tiešā veidā. (..) Ja mēs paņemsim tos pašus ātruma kontroles antiradarus - mēs varam viņus tirgot, bet nedrīkstam lietot. Šeit ir šobrīd kaut kas līdzīgs. Sanāk, ka ierīces ir pieejamas tirgū - magnēts, dažādas citas ierīces - savukārt lietot viņas nedrīkst,” norāda Valsts policijas Satiksmes uzraudzības koordinācijas biroja priekšnieka vietnieks Andris Locs.
Darbs pie likumdošanas izmaiņām gan jau ir uzsākts. Paredzēts izveidot regulējumu, kas ļautu sodīt par visu veidu verificēto kontroles mērierīču antisistēmu ražošanu un izplatīšanu. Tomēr, tā kā likumdošanas izmaiņas jāapstiprina politiskā līmenī, policija pieļauj – ieviešanas process būs grūts, jo nozares lobijs ir ļoti spēcīgs.