Zāļu valsts aģentūras vadītāja: Belēvičam pastāv tikai viena taisnība

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 9 gadiem un 1 mēneša.

Zāļu valsts aģentūras (ZVA) vadītāja Inguna Adoviča uzskata, ka veselības ministrs Guntis Belēvičs (ZZS) nav gatavs uzklausīt nozares viedokli, jo viņam “ir tikai viena taisnība”, tāpēc viņš arī neuzklausīja aģentūras iebildumus pret ministrijas   iecerēto ZVA reorganizāciju, kuru valdība otrdien atlika uz nenoteiktu laiku.

Adoviča Latvijas Radio raidījumā “Aktuālais temats” sacīja, ka aģentūra iebilst pret ministrijas iecerēto reorganizāciju un funkciju pārdali, jo līdz šim zāļu kontroles sistēmā ieguldīts milzīgs darbs, sistēmu auditējuši starptautiskie speciālisti un atzinuši to par racionālu.  

Piemēram, lai uzlabotu  ētikas komitejas darbu, nav jāreorganizē ZVA. Adoviča arī norādīja, ka, sadalot ZVA funkcijas starp trīs dažādām iestādēm, klientiem nekādā veidā nevarē samazināt administratīvo slogu.

Taču par aģentūras viedokli ministrs neesot interesējies līdz pat otrdienas valdības sēdei, kura bija jālemj par ZVA reorganizāciju.

“Šo mēnešu laikā, kopš Belēvičs ir ministrs, visiem nozarē skaidrs, ka ir tikai viena taisnība un tikai viņam, un ja ir cits viedoklis, to pat grūti paust,” sacīja Adoviča.

Adoviča novembrī zaudēs darbu, jo viņai beidzas darba līgums, un darba attiecības ar viņu nepagarinās.

Viņa Latvijas Radio raidījumā “Aktuālais temats” pieļāva, ka nākamais aģentūras direktors, varbūt “būs vienisprātis ar ministru visos jautājumos”.

Aģentūra LETA ziņoja, ka valdība otrdien uz nenoteiktu laiku atlika jautājuma skatīšanu par ZVA reorganizāciju un vairāku tās funkciju nodošanu Veselības ministrijai (VM) un Veselības inspekcijai (VI).

VM grozījumus valdībā virzīja, jo, izvērtējot ZVA uzdevumus, konstatējusi, ka šobrīd jautājumus, kas saistīti ar farmaceitiskās darbības atbilstības izvērtēšanu, nodrošina divas ministrijas padotībā esošas valsts pārvaldes iestādes - ZVA un VI, kur ZVA pārbauda atbilstību labas izplatīšanas prakses un labas ražošanas prakses prasībām, savukārt VI kontrolē atbilstību normatīvo aktu prasībām, kas ietver arī atbilstību labas ražošanas prakses un labas izplatīšanas prakses prasībām.

Rezultātā šobrīd veidojoties situācija, ka gadījumā, ja ZVA, veicot atbilstības novērtēšanu, piemēram, zāļu lieltirgotavā, konstatē kādu neatbilstību, tā informē inspekciju, kas vēlreiz pārbauda šo pašu lieltirgotavu, konstatē pārkāpumu un, ja nepieciešams, piemēro administratīvo sodu. Tādējādi šo dubulto pārbaužu rezultātā tiek nelietderīgi tērēti valsts pārvaldes iestāžu resursi, kā arī radīts papildu slogs komersantiem, norāda VM speciālisti.

Noteikumu projekts paredzēja, ka atļaujas zāļu klīnisko pētījumu veikšanai izsniegs VM. Tomēr zāļu klīniskās izpētes atbilstību labas klīniskās prakses prasībām vērtēs VI. Tāpat VM vēlējās, lai VI kompetencē turpmāk būtu pieteikto zāļu lietošanas novērojumu vērtēšana.

VM gan vairs nevēlas pārņemt ZVA funkciju, kas paredz izsniegt speciālās atļaujas jeb licences farmaceitiskajai darbībai. Tomēr, kā norāda ministrija, lai atslogotu ZVA galveno uzdevumu veikšanai, VM papildus izvērtēs šī procesa efektivitāti, ietekmi uz uzņēmējdarbības iespējām farmācijas jomā un attiecīgi sagatavos izmaiņas normatīvajos aktos, lai optimizētu farmaceitiskās darbības uzņēmumu, pamatā aptieku, licencēšanas kārtību, nepieciešamības gadījumā pilnveidojot licencēšanas komisijas sastāvu un darbības principus.

Bija iecerēts, ka VI turpmāk arī vērtēs un pārbaudīs zāļu un aktīvo vielu ražotāju un importētāju atbilstību labas ražošanas prakses prasībām un izsniegs labas ražošanas prakses sertifikātus.

Tāpat VM vēlētos, ka inspekcija turpmāk ZVA vietā novērtētu un pārbaudītu zāļu un aktīvo vielu izplatītāju atbilstību labas izplatīšanas prakses prasībām un izsniegtu labas izplatīšanas prakses sertifikātus, kā arī izsniegtu atbilstības sertifikātus audu, šūnu un orgānu ieguves (izmantošanas) vietām, ārstniecības iestāžu asins kabinetiem, asins sagatavošanas nodaļām un Valsts asinsdonoru centram.

VM ieskatā šādas izmaiņas dotu iespēju koncentrēt visas kontroles un uzraudzības funkcijas vienuviet un lietderīgāk izmantot cilvēkresursus un ekspertu intelektuālo kapacitāti, īpaši VI kontrolējot zāļu un aktīvo vielu, tostarp narkotisko un psihotropo vielu, un zāļu ražošanu un izplatīšanu.

Atliktais noteikumu projekts paredzēja ZVA reorganizāciju ar 2016.gada 1.janvāri. Tas paredzēja arī vairāku amata vietu pārcelšanu no ZVA uz VM un VI.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti