"Alphabet", kas ir "Google" mātes uzņēmums, šobrīd ir 859 miljardus dolāru vērts, un "Facebook", kam pieder arī "Whatsaap" un "Instagram", ir uzņēmums 538 miljardu dolāru vērtībā. Šo kompāniju biznesa modelis balstās uz reklāmu pārdošanu un, piemēram, ASV 2018. gadā abi šie milži kopā kontrolēja 60% no interneta reklāmu tirgus. Tāpēc arī šie servisi ir par brīvu.
"Google" un "Facebook" īstais klients ir nevis lietotāji, bet reklāmdevēji.
Un šie servisi patiesībā nav par brīvu, tu tiem atdod savus datus, no kuriem viņi mēģina paredzēt, kā tu uzvedīsies un līdz ar to kādas reklāmas tev rādīt.
Nu labi, mēs visi it kā zinām, ka šīs platformas nav pilnībā ‘’par brīvu’’, bet cik bieži mēs aizdomājamies, kā un ar ko mēs maksājam par šiem ‘’bezmaksas’’ produktiem?
"16plus" radīja sociālo eksperimentu, kurā noskaidrojās, ka ir cilvēki, kas gatavi atdot virkni datu - paroles, personas kodu, intīmas pagātnes detaļas par sevi un ģimeni - svešiniekam par 5 eiro.
Vēl viena iespēja, kā uzlabot savu kritisko domāšanu un vērību par uzticamu mediju saturu, ir "Pilnas domas" medijpratības tests. Testa uzdevums ir noskaidrot, vai tu spēj noteikt informācijas avotus un novērtēt, cik uzticami un nozīmīgi tie ir. Lasi uzmanīgi un pievērs uzmanību detaļām!