Uzņēmums "Rīgas satiksme" pērn slēdzis apšaubāmus līgumus ar Rīgā valdošās koalīcijas partiju - "Saskaņas centra" un "Gods kalpot Rīgai" politiķiem, atlīdzībā paredzot visai dāsnas summas, ziņo Latvijas Televīzijas raidījums "De facto". Savukārt, kas tad īsti par šo naudu paveikts, politiķiem atskaitīties grūti.
Daudzi deputāti pēc aizvadītajām pašvaldību vēlēšanām bija spiesti izvēlēties - kļūt par deputātu vai saglabāt vadošu amatu pašvaldībai piederošā uzņēmumā. "Rīgas satiksmes" valdi atstāja Rīgā ievēlētie deputāti, atbrīvojot vietu citiem politiķiem. Tomēr vismaz divi no atbrīvotajiem valdes locekļiem atalgojumu "Rīgas satiksmē" turpinājuši saņemt, tikai citā statusā. Tie ir "Gods kalpot Rīgai" valdes loceklis, Rīgas domes deputāts Andris Bērziņš un "Saskaņas centra" politiķis Nikolajs Zaharovs.
Andris Bērziņš no intervijas "De facto" atteicās. Telefonsarunā uz jautājumu, ko viņš izpētījis kā "Rīgas satiksmes" konsultants darba tirgus tendenču un attīstības jautājumos un kādi tad ir viņa galvenie secinājumi, Bērziņš atbild:
Galvenie secinājumi ir tādi, ka sabiedrisko transportu ļoti daudz arī izmanto Rīgas viesi un iedzīvotāji, un tā jau ir priekšrocība. Un tas, ka ir bijuši daudz veiksmīgu tramvaju iepirkumu, es uzskatu, un šīs līnijas, kas ir attīstītas, un šie remontdarbi, un investīcijas, kas veiktas. Un tie jau ir tie redzamākie rādītāji."
Bērziņa deklarācija liecina, ka līgums ar "Rīgas satiksmi" pērn viņam ļāvis tikt pie vairāk nekā deviņiem tūkstošiem eiro (Ls 6507). Bet "Saskaņas" deputāts Nikolajs Zaharovs pēc atbrīvošanas no valdes locekļa amata, pērn sniedzis konsultācijas par aptuveni 20 tūkstošiem eiro. Viņam jāizvērtē alternatīvās degvielas ieviešana "Rīgas satiksmē".
Uz jautājumu, kāds ir šī bijušā valdes locekļa pienesums, "Rīgas satiksmes" vadītājs Leons Bemhens atbild:
Pirmkārt tās ir tādas lietas, kur jāsavāc informācija un jāgūst kaut kāda skaidrība par to, kas vispār tas ir un kādā veidā to var izmantot sabiedriskajā transportā. (..) Prognoze, ka elektroenerģija ir viena no plašāk izmantojamām enerģijas veidiem."
Zaharovs "Saskaņai" kopumā ziedojis vairāk nekā 56 tūkstošus eiro.
Pēc "De facto" rīcībā esošās informācijas, "Rīgas satiksme" slēgusi uzņēmuma līgumu arī ar Rīgas domes "Saskaņas centra" frakcijas referenti Tatjanu Sergejevu-Zusko. Viņa iepriekšējos gados publicitāti izpelnījusies ar dāsniem ziedojumiem šai partiju apvienībai, kopumā gandrīz astoņiem tūkstošiem eiro (7982 €). Savus darba pienākumus uzņēmumā viņa neatklāj. Satikta Rīgas domē, viņa atkārto, ka nevar sniegt komentāru, nav kompetenta to darīt un burtiski aizbēg.
Valsts kontrole savā atzinumā norāda uz kopumā 11 pērn noslēgtiem uzņēmuma līgumiem par gandrīz 156 tūkstošiem eiro. Taču būtiskākais ir tas, ka revidentiem tā arī nav izdevies gūt pārliecību, ka vairākos līgumos paredzētie darbi patiešām būtu veikti. Atskaites bijušas vispārīgas, bet konkrētu darbu uzskaitījums izpalicis.
"Ko nozīmē konkrēts ir vai nav? Tad ir jāskatās kaut kādas konkrētas lietas," saka Bemhens. Kad Bemhenam vaicā, vai nav pamats bažām, ka "Rīgas satiksmes" nauda tiek tērēta politiķu uzturēšanai, viņš atsaucas uz citiem līgumiem, kuru slēdzēji nekad nav strādājuši "Rīgas satiksmes" valdē.
Valsts kontrole apšauba arī lietderību maksājumiem, ko "Rīgas satiksme" veikusi biedrībai "Arodbiedrību koordinācijas centrs". Tam pērn pārskaitīti 1,2 miljoni eiro (1 232 262). Daļa šo līdzekļu tālāk nonāk arodbiedrībā LABA. Abu struktūru vadībā ir vēl viens Rīgas domes "Saskaņas centra" frakcijas deputāts – Raimonds Gailis.
Turklāt aizvadītajā gadā "Rīgas satiksme" un biedrība vienojusies, ka tās kontā ieripos daudz vairāk naudas nekā līdz šim. Tagad to apjoms ir līdzvērtīgs nevis diviem, bet trim procentiem no summas, kas katru mēnesi tiek izmaksāta atalgojumā uzņēmuma darbiniekiem.
"Tas ir saistīts ar dažādu programmu pievienošanu – rehabilitācijas programmas, bērnu vasaras nometnes, tas bija saistīts ar veselības aprūpi un profilaksi, kas tika samazināta darbiniekiem, neveicot veselības apdrošināšanu," skaidro Bemhens.
Tiesa gan – Bemhena nosauktajiem mērķiem tērēta aptuveni ceturtā daļa no visa maksājuma (322 641€), vismaz tā liecina Valsts kontroles ziņojumā pieejamā atskaite par izlietotās naudas sadalījumu. Pārējā nauda aizgājusi baseinu un ledus haļļu nomai, sporta pasākumiem un inventāram, tenisa kortu un sporta zāļu apsaimniekotājiem, treneriem, arī pabalstiem, ekskursijām un citiem izdevumiem.
Par darbu arodorganizāciju vadībā saskaņietis Gailis pērn saņēmis vairāk nekā 18 tūkstošus eiro.
"Arodbiedrību koordinācijas centrā" pieticība nav gaumē. Tās līderu rīcībā ir divi pilnīgi jauni "Volkswagen" markas automobiļi – "Touareg" džips un "Passat". Tēriņi par transportam - gandrīz 28 tūkstoši eiro gadā.
Gailis pats šos izdevumus neuzskata par uzpūstiem:
Viennozīmīgi viņi nav uzpūsti, jo tā ir mūsu galvenā funkcija – tikties ar cilvēkiem, skaidrot, stāstīt, ko viņi iegūst no dalības arodbiedrības, tas ir mūsu galvenais mērķis – būt kustīgiem, mobiliem."
Lai arī Valsts kontrole aicina "Rīgas satiksmi" izvērtēt, vai tai patiešām vajadzīgs sadarboties ar "Arodbiedrību koordinācijas centru", ne uzņēmuma, ne biedrības, ne Rīgas domes vadība šobrīd tēriņu lietderību neapšauba.
Daļu no līdzekļiem, ko "Arodbiedrību koordinācijas centrs" saņem no "Rīgas satiksmes", tas tālāk pārskaita arodbiedrībai LABA. Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB) iepriekš atklājis, ka nauda tūlīt tiek pārskaitīta uz citu firmu kontiem, nevis izlietota arodbiedrības mērķu īstenošanai. Šie fakti nosūtīti pārbaudei Valsts ieņēmumu dienestam. Savukārt KNAB izmeklē kriminālprocesu par iespējamo kukuļņemšanu, kur atlīdzība par labvēlīgo lēmumu bija jāiemaksā arodbiedrības kontos.