Krievijas gāzes karš pret Eiropu ir terora paveids, tāpēc jādod prettrieciens, paziņojis Ukrainas prezidents Volodimirs Zelenskis.
Ietekme uz ekonomiku
Lietuvas valsts dzelzceļa kompānijas "Lietuvos geležinkeliai" kravu pārvadājumu meitasuzņēmums "LTG Cargo" piektdien informējis savus klientus, ka saskaņā ar Eiropas Komisijas (EK) vadlīnijām atsāk kopš jūnija vidus apturēto sankcionēto preču tranzītu starp kontinentālo Krieviju un Kaļiņingradas apgabalu.
Ķīnas iniciatīva "Viena josta, viens ceļš" ir spiesta meklēt alternatīvus ceļus, lai nodrošinātu tirdzniecību starp Ķīnu un Eiropu. Iepriekš pārvadājamās preces iniciatīvas ietvaros nogādātas caur Krieviju un Baltkrieviju, taču Krievijas iebrukums Ukrainā un tam sekojušās Rietumu sankcijas pret Krieviju piespiedušas Ķīnu mainīt tā sauktā Jaunā zīda ceļa maršrutu. Ķīna ir viena no Krievijas sabiedrotajām un līdz šim ir bijusi neitrāla attiecībā pret Krievijas iebrukumu Ukrainā, taču nav arī piedāvājusi tiešu atbalstu Krievijai.
Par spīti rietumvalstu ieviestajām sankcijām, Krievija turpina gūt ievērojamus ieņēmumus, eksportējot naftu. Jūnijā tās peļņa no naftas eksporta palielinājās par aptuveni 690 miljoniem eiro, pārsniedzot 20 miljardus eiro, bet tas ir aptuveni par 40% vairāk nekā vidēji pagājušajā gadā. Izdevums "The Wall Street Journal" ziņo, ka vēl pirms nākamo Eiropas Savienības (ES) sankciju stāšanās spēkā Eiropas kuģu kompānijas ļoti aktīvi iesaistās Krievijas naftas pārvadāšanā. Savukārt Āzijas valstis izmanto izdevību un uzpērk naftu par ievērojami zemākām cenām.
Pagājušajā gadā auto ražotāji nespēja apmierināt pieprasījumu pēc jaunām automašīnām, jo vairs no ražotājiem nesaņēma mikročipus. Lielākie ražotāji sāka tos ražot paši. Brīdī, kad rūpnīcu tempi atjaunojās, Krievijas iebrukums Ukrainā pārrāva auto vadojumu piegādes. Ukrainā ir 17 rūpnīcas, kurās ražo komplektējošās detaļas Eiropas auto rūpnīcām. Piegādes tikai tagad lēnām atsākas.
Ukraina saskata nepieciešamību vēl pirms karadarbības beigām atjaunot ūdens un elektrības piegādes apdzīvotām vietām. Tāpat nepieciešams rekonstruēt tiltus un skolas, kā arī izbūvēt pagaidu mājokļus. Kontaktus ar Ukrainas organizācijām izveidojuši arī uzņēmumi no Latvijas, kas dažādā veidā būtu gatavi palīdzēt Ukrainas iedzīvotājiem.
Krievijas sāktā kara Ukrainā izraisītās energokrīzes dēļ daudzās valstīs, piemēram, Francijā un Nīderlandē, spriež arī par ogļu energostaciju darbības atjaunošanu, kas klimatam vismaz īstermiņā var nodarīt lielāku postu. Tikmēr šīs nedēļas sākumā Luksemburgā uz tikšanos pulcējušies Eiropas Savienības (ES) enerģētikas ministri, lai censtos panākt vienošanos par ES mēroga energoefektivitātes direktīvu. Tas uzliktu par pienākumu dalībvalstīm ievērot Eiropas Komisijas (EK) piedāvātos energoefektivitātes mērķus. Šis ir vēl viens solis ES ceļā pretī klimata neitralitātei.
Valdība apstiprināja jaunu atbalsta programmu uzņēmējiem, lai mazinātu Krievijas militārās agresijas pret Ukrainu radītās sekas uz Latvijas ekonomiku. Savukārt esošajā garantiju programmā paplašināts saņēmēju loks un piešķirts papildu finansējums, lai nodrošinātu programmas nepārtrauktību un finansējuma pieejamību saimnieciskās darbības veicējiem.