Kultūras ziņas

Dejas dienā diskutē par laikmetīgās dejas nākotni

Kultūras ziņas

Zīmju valodā. Kultūras ziņas

Pop-up izstāžu sērija "Dizaina procesi tuvplānā"

Pavasaris Latvijas dizainā – Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejā «pop-up» izstāde

Šogad Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejs svin 35 gadu jubileju, un visa gada garumā to atzīmēs ar "pop-up" izstāžu sēriju "Dizaina procesi tuvplānā", kas tiek veidota sadarbībā ar biedrību "Dizaina eksporta alianse". Mērķis – izcelt Latvijas dizaineru veikumu, apkopot, rādīt tapšanas procesu un celt mūsu pašapziņu, apzinoties savu varēšanu un skatītājiem ļaujot iepazīt  dizaina zīmolu dažādību un ceļu uz galaproduktu.

Svinot Dekoratīvās mākslas un dizaina muzeja trīsdesmit piekto jubileju, izveidots izstāžu projekts "Dizaina procesi tuvplānā" – atbilstoši četriem gadalaikiem izceļot katrai sezonai atbilstošo krāsu gammu un latviešu dizaina ciešo saistību ar dabisku materiālu un faktūru lietojumu. Tās ir integrētas muzeja 3. stāva pastāvīgajā ekspozīcijā "Dizaina process" un atspoguļo Latvijas dizaina radīšanas procesu.

"Šogad muzejs svin 35 gadu dzimšanas dienu. Tā ir tāda vidus jubileja, un, kad spriedām, kā to atzīmēt, tad radās ideja, ka tas ir process. Tā nebūs kāda konkrēta izstāde vai pasākums, bet process visa gada garumā," skaidro Dekoratīvās mākslas un dizaina muzeja vadītāja Inese Baranovska. "Fokuss šeit ir uz produktu dizainu, uz to dizainu, kas reāli fiziski tiek ražots Latvijā un ar ko mums būtu jālepojas un vairāk jāpopularizē."

"Mēs tagad esam identificējuši un mēģinām apzināt tos produktus, kas Latvijā tiek ražoti, veidoti, daži jau ir diezgan seni uzņēmumi – ir trīsdesmit gadu veci, četrdesmit, daži pavisam jauni, tātad visus šos dizaina radītājus, kas veido tiešām augstvērtīgus produktus, ar kuriem Latvijā lepoties," stāsta izstādes kuratore Ieva Kalēja. "Šis ir pirmais – "Pavasaris", protams, krāsas tā kā šobrīd ārā, pirmās lapas, uzarti lauki, tātad Latvijas dizaina kods, ko mēs mēģinām definēt un identificēt, kāds tad ir mūsu latviešu dizains, ar ko mums lepoties."

Pirmā dizaina procesa izstāde "Pavasaris" rāda tādus zīmolus kā Ievas Kalējas izveidotā "Mammalampa", Rīgas Krēslu fabrikas jaunais zīmols "Articul", "Madara Cosmetics", mēbeļu ražotne "Mint" un tapešu zīmols "Livette’s Wallpapers". Vissenākais ar vairāk nekā 40 gadu darbības stāžu ir "Vaidava Ceramics", Miks Balodis to pārņēmis no tēva.

"Mēs strādājam ar Liepas atradnes mālu, tas ir devona laikmeta māls, kura saknes ir apmēram 300 miljoni gadu pirms mūsu ēras, un cik mums ir informācija, ir tikai trīs atradnes visā pasaulē, kur strādā ar šo seno mālu: viena ir Liepas atradne, starp citu, tas ir māls, ar ko ražo Lodes ķieģeli, mēs ņemam no tās pašas atradnes, kas atrodas 30 kilometrus no Vaidavas; tad otra ir Devonšīrā Anglijā, un par godu šim mālam nosaukta šī Devonšīra, un trešā ir kaut kur Dienvidamerikā, ko mēs neesam atraduši," stāsta Miks Balodis.

Dizaina izstāžu sēriju papildinās izglītības programma, diskusijas, dizaina hakatons un pirmoreiz muzeja vēsturē konkursa kārtībā izvēlētu divu jauno dizaineru projekti.

"Tā ir kompleksa pasākumu buķete visa gada garumā, bet šī pirmā pavasara izstāde ir sākums, kas rosinātu diskusiju, kā mēs paši vērtējam, kā popularizējam un lietojam Latvijas dizainu, jo neviens mūs necels un nepamanīs, ja mēs paši par to nerunāsim, nerunāsim; protams, nepieciešams arī valsts investīciju atbalsts, valsts institūciju atbalsts," uzsver muzeja vadītāja Inese Baranovska. "Ja mēs visi zinām – skandināvu dizains, itāļu dizains, somu dizains, franču dizains, tad mums vajadzētu darīt tā, lai par latviešu dizainu runātu un mēs visi prastu lepoties."

Pavasara noskaņas Latvijas dizaina izstāde ilgs līdz jūnija beigām.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti