Kultūra / Skatuve
Pusaudžu pasaulei un dzīves izjūtai būs veltīts jauniestudējums "Jelgava ’94", kas šobrīd top Latvijas Leļļu teātrī. Pēc Jāņa Joņeva populārā romāna motīviem to veido režisors Mārtiņš Eihe.
Šīs nedēļas skaļākais notikums ir Alvja Hermaņa jauniestudējums "Melnais gulbis" Jaunajā Rīgas teātrī (JRT), bet teātri ir sagatavojuši arī citus intriģējošus jaunumus.
Luga "Ugunsseja" ir darbs, ar kuru ievērojamais mūsdienu vācu dramaturgs Mariuss fon Maienburgs deviņdesmito gadu beigās kļuva pazīstams starptautiskā līmenī. Ar skaudro stāstu par paaudžu nespēju sadzirdēt vienam otru un vēlmi sadedzināt pasauli, kas šķiet sveša un nesaprotama, Latvijas Nacionālajā teātrī debitēs jaunais režisors Henrijs Arājs.
Trešdienas, 10. aprīļa, vakarā ar režisora Alvja Hermaņa iestudējuma "Melnais gulbis" pirmizrādi atklās Jaunā Rīgas teātra Jauno zāli. Tā ir jaunuzbūvēta skatuve, kādas vecajā Lāčplēša ielas teātrī nemaz nebija. Līdzīgi kā atklājot Lielo skatuvi, arī šajā izrādē aktieri darīs ko tādu, ko vēl līdz šim nebija darījuši. Izrādes pamatā ir Fjodora Dostojevska romāna "Idiots" motīvi, uz kuriem kara konteksts liek paraudzīties ar pavisam citu skatienu, nekā līdz šim bijām pieraduši.
"Es laikam nevaru slēpties aiz citu mākslas darbiem un kalpot citu mākslas darbiem," Latvijas Radio 3 "Klasika" raidījumā "Pārmijas" stāstīja aktieris un režisors Gerds Lapoška, kurš nesen aizgājis no aktiera darba Jaunajā Rīgas teātrī, bet tagad iestudējis pats savu izrādi "Goodbye, February!". Aktieris atzina – ja paliktu teātrī, varētu aptuveni iztēloties savu turpmāko dzīvi, bet tagad par savu nākotni viņam nav ne jausmas, un tas ir biedējoši, bet aizraujoši.
Viņi nupat pievienojušies vecuma grupai "65+", bet pensijā doties pavisam noteikti negrasās. Savu jubileju Rīgas Tehniskās universitātes tautas deju ansamblis "Vektors" svinēs pavisam jauneklīgā garā – ar veseliem diviem liela mēroga koncertiem Ķīpsalas izstāžu hallē, vienā no tiem izdejojot savu zelta fondu, bet otrā piedāvājot pirmoreiz tieši "Vektoram" veidotu deju uzvedumu ar kolektīva vadītājas Dagmāras Bārbales horeogrāfiju un Mārtiņa Miļevska mūziku.
8. aprīļa rītā mūžībā aizgājis Daugavpils teātra režisors un aktieris Ivars Lūsis (14.02.1969. – 08.04.2024.), vēstīts teātra mājaslapā.
"Deja – tā nav tikai kustība. Ja dejotājs tikai kustas, tad tā drīzāk dēvējama par vingrošanu. Ja gribi, lai dejo tava dvēsele un tu pacelies spārnos, tev jāiekustina kaut kas sevī iekšā esošs. Vienkāršākais veids, kā to izdarīt, ir skatoties otram acīs," raidījumā "Kultūrdeva" stāsta Dagmāra Bārbale – horeogrāfe, deju pedagoģe un dejas ansambļa "Vektors", kam aprīlī tiks atzīmēta sešdesmit piecu gadu jubileja, mākslinieciskā vadītāja.
"Man liekas, ka tāda veida izrādes ir kā ierocis cīņā pret, kā pats Šekspīrs saka, ļaunuma un prāta nesamēru" – tā par Elmāra Seņkova iestudējumu "Šekspīrs" teic Liepājas teātra skatuves māksliniece Inese Kučinska. Dramaturģes Rasas Bugavičutes-Pēces radītajā divu cēlienu kolāžā, kurā atsevišķi Šekspīra lugu – "Ričards III", "Makbets", "Otello", "Romeo un Džuljeta" – varoņi satiekas vienā apokaliptiskā telpā un laikā, Kučinska atveido galveno Ričarda lomu. Raidījumā "Teātris.zip" par izrādes tapšanu un iestudējuma vēstījuma skaudrajām paralēlēm ar mūslaikiem sarunājas Inese Kučinska un "Šekspīra", kā arī pārējo triloģijas izrāžu radītājs, režisors Elmārs Seņkovs.
Par dabas un cilvēka attiecībām, par draudzību, mīlestību un uzticību vēstīs jaunais balets "Džungļu grāmata", kas pasaules pirmizrādi piedzīvos nākamnedēļ Nacionālajā operā. Iestudējums ir dejotāja un horeogrāfa Raimonda Martinova ilgi lolota sapņa piepildījums. Viņš baletam veidojis gan horeogrāfiju, gan libretu, kam iedvesmu guvis angļu rakstnieka Radjarda Kiplinga nemirstīgajā darbā. Baleta mūzikas autors ir Kārlis Lācis. "Džungļu grāmata" būs izrāde visai ģimenei, ļoti krāšņa, jautra un dinamiska, kas vienlaicīgi aicinās aizdomāties par nopietnām tēmām.