Jaunuzņēmumi saloka māju, ražo stiepli kosmosa vajadzībām un apmāca mākslīgo intelektu

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 2 gadiem un 11 mēnešiem.

Kompetenti speciālisti, kā arī atbalstoša vide ir tikai daži no iemesliem, kāpēc vietējie un ārzemju uzņēmēji izvēlas savus jaunuzņēmumus veidot Latvijā. Šeit ir vieta unikālam salokāmo māju dizainam “Brette Haus”, gan pasaulē vadošajam mākslīgā intelekta un valodas apstrādes uzņēmumam “SummarizeBot”, gan arī vieta, kur tehnoloģiju uzņēmums “2AM” ražo materiālus aviācijas un kosmosa vajadzībām.

Kā salocīt māju un to pārvadāt apkārt pasaulei?

Pēc fizikas un industriālā dizaina studijām Krievijā 2019. gadā Genadijs Bakuņins (Gennadii Bakunin) un Sergejs Khačians (Sergey Khachian) nolēma pievērsties salokāmo un pārvadājamo māju biznesam un izveidoja uzņēmumu “Brette Haus”, kura veidotās mājas ir unikālas ar to, ka tās var uzstādīt trīs stundu laikā un, izmantojot patentēto eņģu sistēmu, ērti pārvietot no vienas vietas uz citu. “Šīs nelielās koka mājas var novietot uz jebkuras līdzenas pamatnes, tām nav vajadzīgi pamati,” par savu izgudrojumu stāstīja uzņēmuma pārstāvji.

“Kopš senatnes mēs pazīstam jurtas, dažādu veidu teltis, jo cilvēki jau kopš aizvēstures laikiem izrādījuši interesi par dzīvojamām platībām, kuras iespējams pārvietot.

Radot “Brette Haus”, mēs seno pārvietojamo mītņu konstrukciju tikai pielāgojām mūsdienu cilvēka vajadzībām,” iemeslu, kāpēc uzņēmums pievērsās salokāmo māju biznesam, skaidroja viens no tā līdzdibinātājiem.

“Brette Haus” pārvadājamās mājas galvenokārt paredzētas viesmīlības industrijas vajadzībām, piemēram, kempingiem, festivāliem, pop-up kafejnīcām, gadatirgiem. Tomēr ir arī dažādi projekti, kur šīs ēkas paredzētas izmantot par dzīvojamām mājām. “Eiropā zeme ir dārga, bet pieprasījums pēc mājokļiem liels, bieži problēmas ar mājokļiem izjūt studenti. Pārrunājām šos jautājumus ar Lozannas Universitāti Šveicē.”

Viena no lielākajām “Brette Haus” priekšrocībām ir tā, ka vienlaikus iespējams pārvadāt pat 100 kvadrātmetru (m2 ) māju. Izgatavošanas laiks astoņas nedēļas, uzstādīšanas laiks – trīs stundas. Uzstādītajā ēkā ir visas nepieciešamās elektriskās un sanitārās iekārtas – gatavas tūlītējai lietošanai.

Lai gan saliekamo māju tehnoloģija pasaules tirgū nav jaunums, “Brette Haus” izveidojuši patentētu metālu viru pagriezienu mehānismu, kā arī veidu, kādā mājas tiek “salocītas”, kas svarīgi pārvadāšanas laikā.

“Šobrīd mūsu piedāvājumā ir trīs dažādi modeļi – ar 20, 30 un 50 m2 dzīvojamo platību,” ar “Brette Haus” piedāvājumu iepazīstināja S. Khačians. “Sadarbojamies arī ar arhitektiem, lai mūsu dizains būtu ne tikai funkcionāls, bet arī skaists. Paši smejamies, – viena mūsu mājiņa varbūt izskatās jocīgi, bet tad, kad to ir vesels ciemats, tas jau ir trends. Salokāmo māju dizains ir sarežģīts, daudz laika pavadīts, par to domājot.”

Lai gan abi uzņēmuma vadītāji ir no Krievijas, viņi izvēlējušies dzīvot un veidot savu biznesu Latvijā. Viņi skaidroja: “Latvijā ir interesanta un jaunuzņēmumus ļoti atbalstoša vide. Mums šeit bija draugi, paziņas, biznesa kontakti, kas, protams, arī nostrādāja par labu šādam lēmumam. Sapratām, ka pieprasījums pēc mūsu produkta ir izteiktāks tieši Eiropā, tāpēc izlēmām bāzēties šeit.” S. Bakuņins bilda, ka svarīgi bijis, lai uz vietas ir spēcīgas kokapstrādes tradīcijas, jo viņu nelielā izmēra salokāmās mājas ir veidotas no krusteniski laminēta koka, lai samazinātu ražošanas ietekmi uz vidi un nodrošinātu mājokļu risinājumus ar zemu emisijas līmeni. Šobrīd “Brette Haus” izveidojuši veiksmīgu sadarbību ar “Wigo Group” Limbažos.

Jaunas tehnoloģijas pieprasa jaunus risinājumus

Pēdējo gadu laikā liela uzmanība pievērsta 3D printeriem un to tehnoloģijām, bet būtiski domāt arī par materiāliem, ko tajos izmanto. Latvijas jaunuzņēmums “2AM” nodarbojas ar šādu sakausējumu pielāgošanu, uzlabošanu kosmosa nozares vajadzībām, ražojot metāla stiepli lielizmēra 3D printeriem, izmantojot augsta stipruma alumīnija-magnija-skandija (Al-Mg-Sc) sakausējumu. Stieples unikālās īpašības ir augsta izturība un vieglums, kas padara šo materiālu ļoti pieprasītu Eiropas aviācijas un kosmosa nozares kompāniju vidū, jo būtiski samazina konstrukciju masu.

Tehnoloģiju uzņēmuma “2AM” darbinieki
Tehnoloģiju uzņēmuma “2AM” darbinieki

Pirmo reizi alumīnija-magnija-skandija (Al-Mg-Sc) sakausējumi izstrādāti pagājušā gadsimta 70. gados, bet tieši šobrīd “2AM” tam pievērsuši pastiprinātu uzmanību. “2AM” piedāvātā stieple 3D printeriem ir apliecinājums, ka jaunām tehnoloģijām vajag izmantot jaunus risinājumus. Pateicoties 3D tehnoloģijai un šim materiālam, ir iespējams izgatavot liela izmēra detaļas aviācijas un kosmosa nozarē, kur liela nozīme ir detaļas svaram, blīvumam, stiprībai.

Viens no uzņēmuma līdzdibinātājiem un izgudrojuma autors ir Aleksejs Nikolas, zinātnieks no Krievijas, kuram ir vairāk nekā 10 gadu ilga pieredze, strādājot ar šo sakausējumu. Uzņēmuma pārstāve Marija Kokare stāstīja, ka Latvija ir pateicīga vieta jaunuzņēmumiem, kas arī Eiropas un pārējās pasaules daļas partneriem ir būtisks faktors.

Viņa uzsvēra, ka izmantotajam materiālam ir ne tikai zema ekoloģiskā pēda, kas palīdz samazināt ražošanas atkritumus, bet arī izgatavošanas laika un materiāla ekonomēšana.

“Piemēram, “General Electric” ražo dzinējus lidmašīnām. Tos drukājot ar īpašiem 3D printeriem un pielāgotiem materiāliem, 153 detaļu vietā iespējams iztikt ar vienu.”

“2AM” šobrīd iegādājies zemes gabalu Olainē, lai atvērtu savu stieples ražotni, un plāno ražot un eksportēt līdz pat 50 tonnām stieples gadā, jo ieinteresētība no ārzemju kompānijām ir liela.

Tāpat viņa uzsver, ka “2AM” var mainīt sakausējuma sastāvu, pielāgojoties gan ražotāju vajadzībām, gan konkrētiem 3D printeriem. Jau šobrīd viņu laboratorijā aktīvi notiek eksperimenti ar esošo sakausējumu, pētot tā mehāniskās īpašības, kas gan mainās, pārvēršot to par stiepli.

“Kosmosa un aviācijas nozarē ir ļoti augstas kvalitātes prasības, tāpēc mēs strādājam pie tā, lai varam piedāvāt labākos materiālus,” skaidroja M. Kokare.

Dažādi uzņēmumi, kas ražo 3D printerus, piemēram, Vācijā un Austrijā, jau izrādījuši interesi par “2AM” piedāvāto produktu. “Kopumā pasaulē ir 20–30 uzņēmumu, kas nodarbojas ar šāda veida 3D printēšanu, bet uzņēmumu, kas ražo materiālus šiem printeriem, ir vēl mazāk. Tā ir ļoti sarežģīta nozare.”

Domājot par ieteikumiem jaunajiem uzņēmējiem, kuriem ir vēlme uzsākt savu biznesu, Marija Kokare komentēja: “Uzskatām, ka Latvijā ir ļoti labas iespējas uzsākt savu biznesu, it īpaši, ja tas ir inovācijas start-up. Ja iespējams konkrēti un skaidri atbildēt uz šiem jautājumiem, tad var sākt domāt par sava biznesa uzsākšanu: kam vajadzīga mana prece vai pakalpojums, kāpēc potenciālie klienti pirks tieši manu preci vai pakalpojumu, kā organizēt savu biznesu?”

Marija Kokare - uzņēmuma "2AM" pārstāve
Marija Kokare - uzņēmuma "2AM" pārstāve

Apmācīt mākslīgo intelektu datu apkopošanas nolūkiem

“SummarizeBot” ir mākslīgā intelekta un dabiskas valodas apstrādes uzņēmums, kas vienkāršo sarežģītus procesus un automatizē to, ko iepriekš bija pa spēkam paveikt tikai cilvēka intelektam.  Jaunuzņēmums ir pasaules līderis datu apkopošanas sfērā un tieši tāpēc tādas pasaulē vadošās kompānijas kā “Sony”, “Xerox” un “Unilever” ikdienā izmanto “Summarize Bot” Latvijā radītus produktus. Jaunuzņēmuma vadītājs Dmitrijs Nedovis skaidro, ka pasaulē, kurā valda informācijas un datu pārbagātība, ir nepieciešams rīks, kas ātri un kvalitatīvi var apkopot svarīgāko informāciju. “SummarizeBot” izmanto uz mākslīgā intelekta balstītu tehnoloģiju, kas spēj apstrādāt lielus datu apjomus vairāk nekā 100 valodās, tajā skaitā arī latviešu.

Mākslīgā intelekta un dabiskas valodas apstrādes uzņēmuma “Summarize Bot” logo
Mākslīgā intelekta un dabiskas valodas apstrādes uzņēmuma “Summarize Bot” logo

Uzņēmums piedāvā dažādus produktus, piemēram, jautājumu-atbilžu meklēšanu (question-answering search) vai “Siri” biznesa nolūkiem, zināšanu pārvaldības un satura veidošanas platformas, noskaņojuma analīzi, ziņu apkopojumus, atslēgvārdu izvilkumus, viltus ziņu noteikšanu, veido gan precīzus kopsavilkumus, nemainot tekstu, gan arī abstraktus kopsavilkumus, rediģējot to. Kopumā tie ir vairāk nekā 20 dažādi produkti ar dažādiem algoritmiem.

“Atšķirīgiem dokumentu un failu veidiem ir nepieciešami dažādi algoritmi. Piemēram, zinātniska raksta kopsavilkums ir citādāk veidots nekā juridiska dokumenta kopsavilkums, ikvienam tekstam ir sava specifika. Kas ir svarīgs žurnālistam vai juristam, nav svarīgs celtniekam,” skaidroja D. Nedovis.

“Mākslīgais intelekts ir kā bērns, kuram sākumā ir jāparāda ideālais variants, paraugs.

Sākumā ir jāieliek liels darbs arī no mūsu puses, “jādara ar rokām”, manuāli jāraksta kopsavilkumi. Pēc tam to ar mašīnmācīšanās palīdzību var rādīt mākslīgajam intelektam, kā tās lietas pareizi jādara,” par “SummarizeBot” darbības principiem stāsta uzņēmuma vadītājs. “Vēlāk mākslīgais intelekts var šādas darbības veikt automātiski.” Dmitrijs Nedovis uzsvēra, ka uzņēmumā visus algoritmus viņi veido paši, neizmanto atklāto pirmkoda programmatūru (open-source software).

Kopš 2018. gada, kad viņam radās pirmās idejas par automatizētu datu apkopošanu, datu centri un datori ir kļuvuši tikai jaudīgāki. Tagad ir iespējamas lietas, kas nebija pirms 3–5 gadiem, tieši jaudīgo datoru dēļ. Ir daudz dažādu mērķfinansējumu no tādām kompānijām kā “Google”, “Amazon”, “Oracle” un “Microsoft”, lai arī “SummarizeBot” varētu veidot un strādāt pie saviem algoritmiem. D. Nedovis uzskata, ka uzņēmums ir vairākus gadus priekšā saviem konkurentiem tieši jaudas ziņā.

Viņš stāstīja, ka “ProgrammableWeb”, kas ir vadošais informācijas un ziņu avots par tīmekli, programmēšanu un lietojumprogrammas saskarnēm, 2019. gadā ierindojis “SummarizeBot” “14 Top Artificial Intelligence API’s” 4.vietā līdzās tādiem milžiem kā, piemēram, “Amazon” ar “Alexa” programmatūru.

Tehnoloģijas ziņā viņi ir tuvu lielākajiem pasaules līderiem, uzskata D. Nedovis. Uz to norāda arī sadarbība ar “Bloomberg”, kas ir viens no lielākajiem programmatūras, datu un plašsaziņas līdzekļu uzņēmumiem pasaulē.

“Potenciālie pircēji ir kļuvuši sasniedzamāki. Tu vari jebkuram aizrakstīt, piemēram, “LinkedIn””, jo cilvēki zina, ka šobrīd nav iespējams tikties klātienē, nav vairs nepieciešamība ceļot pie viņiem. Ir iespējams aizrakstīt “Hei, vai tev ir interese par mūsu produktu?” Ja tur viss ir okay, tad jau tālāk var veidot prezentāciju, veikt videozvanu un pārdot savu produktu,” par pandēmijas ietekmi Dmitrijs izsakās pozitīvi. “Jebkurš cilvēks ar datoru mājās var šobrīd uzsākt savu biznesu.”

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti
Tehnoloģijas un zinātne

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti