Panorāma

Eksperti: Ja Latvija neiestātos ES, būtu Baltkrievijas līmenī

Panorāma

Panorāma

"Takšu karus" nomaina "skūteru kari"?

Elektriskais mopēds vai velosipēds? Nomas uzņēmumu vaino konkurences kropļošanā

Nolūkā padarīt elektrisko braucamrīku lietotāju un kājāmgājēju sadzīvošanu kaut cik saticīgāku, no 1. maija Rīgā stājas spēkā jauni noteikumi, kas paredz gan jaunus ātruma ierobežojumus, gan speciālas zonas elektrisko skrejriteņu novietošanai. Tikmēr saasinās konkurence koplietošanas braucamrīku operatoru vidū. Viens no uzņēmējiem tiek vainots konkurences kropļošanā, sev par labu interpretējot likuma normas. 

Izmanto neskaidru formulējumu likumā

Koplietošanas operatoru piedāvāto braucamrīku skaits Rīgā jau pārsniedzis 10 000. Tas ir vairāk nekā iedzīvotāju, piemēram, Dobelē. Braucēju skaits ir vēl daudz lielāks, un viņu vidū diemžēl gadās arī tādi, kuru braukšanas kultūra, maigi izsakoties, pieklibo, un tad rodas konflikti ar citiem satiksmes dalībniekiem vai pat bīstamas situācijas. 

"Kopš kura laika ir normāli Rīgā pa trotuāru braukt virsū gājējiem ar šiem elektromotorolleriem?" saziņas vietnē "X" sūkstās žurnāliste Nellija Ločmele, kurai šis ir jau trešais šāds gadījums dažu dienu laikā. Spriežot pēc komentāriem, daudziem kājāmgājējiem ir bijušas līdzīgas situācijas.

Arī Rīgas pašvaldības policijas videocentrs regulāri fiksē dažādus pārkāpumus, bet līdz šim policijai bija ierobežotas pilnvaras šos braucējus sodīt.

Izrādās, braukšana pa trotuāru šādiem braucamrīkiem nav aizliegta. Iznomātājs "Ride" pamanījies izmantot neskaidru formulējumu likumā. 

Lūk, šāds nomas braucamrīks – izskatās kā elektromopēds, sver kā elektromopēds un uz tā brauc, sēžot kā uz elektromopēda. Bet kā skaidro komersants – pēc likuma tas esot elektrovelosipēds. 

Konkrētās firmas ražojumi aprīkoti ar pedāļiem un tīri teorētiski tos var darbināt arī ar muskuļu spēku. Ātrums ar elektrisko piedziņu ir ierobežots līdz 25 kilometriem stundā, un elektromotora jauda ir zem viena kilovata. Tādēļ uzņēmuma vadītāja ieskatā tie atbilst Ceļu satiksmes likumā noteiktajai velosipēda definīcijai. 

"Būtībā tā arī ir! Tie ir elektrovelosipēdi, kaut to ir grūti daudziem saprast," pauž SIA "Ride" valdes priekšsēdētājs Edgars Jākobsons.

"Par elektromopēdu to sauc nekompetenti cilvēki un daži konkurenti. Šeit nav nekāda pārkāpuma. Viss atbilst likumam, kā mēs viņu lasām un kā mēs viņu izprotam."

Vienlaikus Jākobsons atzīst – braucot pa ietvi, priekšroka ir gājējiem. Ja kāds nomas braucamrīka vadītājs brauc agresīvi, bīstami vai pārkāpj citus noteikumus, uzņēmējs aicina par to ziņot un sola, ka šādi lietotāji tiks bloķēti. 

CSDD un policija – tas ir elektromopēds 

Velosipēda statuss dod virkni priekšrocību. Tas ļauj braukt pa ietvēm, gājēju ielām, parku celiņiem un citur, kur mopēdi nedrīkstētu. Turklāt elektrovelosipēds atšķirībā no mopēda nav obligāti jāreģistrē. Taču "Ride" likuma interpretāciju apšauba ne vien konkurenti, bet arī Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) un Rīgas pašvaldības policijas eksperti. Viņi uzsver – elektrovelosipēdi ir tie, kuriem motors tikai palīdz griezt pedāļus. 

"Redzot ielās šos sarkanos braucamrīkus, mēs nereti novērojam, ka pedāļi netiek griezti, elektromotors pilda jau primāro funkciju. Tādā gadījumā šis satiksmes līdzeklis jau būtu dēvējams kā mopēds atbilstoši likumā noteiktajai definīcijai," atzīst CSDD Reģistrācijas departamenta vadītājs Aivis Ozoliņš.

Arī Rīgas pašvaldības policijas priekšnieka vietnieks Andrejs Aronovs uzsver: "Ja ar to var ieskrieties un braukt jeb darbojas autonomais motors, kas darbojas bez muskuļu spēka, tad tas vairs nav velosipēds. 

Jūs varat viņam piekarināt kaut 10 pedāļus, tas nepadarīs viņu par velosipēdu."

Tikmēr uzņēmuma "Tuul" vadītājs Latvijā Raivis Ozoliņš norāda – tie ir daudz smagāki par elektroskrejriteņiem un var nelaimes gadījumā nodarīt daudz lielāku ļaunumu.

Tomēr Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komitejas priekšsēdētājs Olafs Pulks ("Jaunā Vienotība") likumu izprot līdzīgi kā "Ride" pārstāvji: "Mani juristi saka, ka tas ir elektrovelosipēds. Tas ir juridisks strīds! Man nav pamata viņiem neticēt."

Kāda interesanta nianse. "Ride" īpašnieks ir Olafa Pulka partijas biedrs no "Vienotības",

vairākkārt startējis vēlēšanās no šīs partijas saraksta, kā arī gadu gaitā ziedojis tai kopumā vairāk nekā 9500 eiro. Taču viņi abi noliedz, ka bizness tiktu politiski lobēts. 

"Partijā esmu ļoti aktīvs. Atbalstu šo politisko spēku. Palīdzējis tas man nav nekādā veidā. Es pat teiktu – tas ir kaut kur traucējis," pauž Jākobsons.

Lai vai kā – no rītdienas, 1. maija, Rīgā būs spēkā jauns regulējums, kas ierobežos vietas pilsētā, kur koplietošanas braucamrīkus drīkst atstāt, kā arī samazinās ātrumu vēsturiskajā centrā līdz 20 kilometriem stundā. Bet galvenais – tas ļaus pašvaldības policijai stingrāk kontrolēt šo noteikumu ievērošanu. Tai skaitā policija varēs arī pieprasīt komersantam tehnisko informāciju, lai beidzot tiktu skaidrībā – tas ir mopēds vai velosipēds.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti