Kultūra / Ekrāns
Padomju laikā uzņemtās filmas, kurām zinām tapšanas gadu un kontekstu, ir mazāka problēma nekā mūsdienu Latvijas kino, kurā visu laiku parādās jauni naratīvi par padomju okupācijas periodu, kas rada jaunus mītus un sagrozītu vēsturi, ko jaunā paaudze uztver kā īstenību, Latvijas Radio raidījumā "Brīvības bulvāris" pauda kinozinātniece Inga Pērkone. "Mani vienmēr satriec, ka kaut kādi fakti tiek sagrozīti, bet labuma nekāda no tā nav," viņa secināja.
"Man liekas ļoti svarīgi iemūžināt Latvijas kultūras, mākslas personības no visām jomām. Cilvēki nav pietiekami iemūžināti, bieži vien jau materiālus sāk meklēt pēc cilvēka aiziešanas," raidījumā "Piejūras klimats" par dokumentālo kino un savu jaunāko portretfilmu "Juris Jurjāns – septiņas dienas ar gleznošanu, runāšanu un klusēšanu" stāsta režisore Dzintra Geka.
2. maijā sākas 39. Minhenes dokumentālo filmu festivāls "DOK.Fest München", kurā starptautisko pirmizrādi piedzīvos filmu studijā "Mistrus Media" veidotā režisoru Dāvida Ernštreita un Ineses Kļavas dokumentālā filma "Patrīcija", kas vēsta par visu laiku labāko latviešu slēpotāju Patrīciju Eiduku un viņas ģimeni, informēja filmas pārstāvji.
Latvijas pirmizrādi 29. aprīlī piedzīvoja jaunās režisores Marijas Stafānijas Linužas dokumentāls stāsts "Ama osa". Filmas varone dzīvo Sicīlijā un savu līdzšinējo darbu nomaina ar pakalpojumu sniegšanu erotiskā čatā. Pasaules pirmizrādi filma piedzīvoja Milānas festivālā "Filmmaker", kur tai piešķirts Atzinības tituls.
Par godu Latvijas Republikas Neatkarības atjaunošanas dienai jau 20. reizi tiek rīkots filmu maratons, kad visā pasaulē tiešsaistē un kinoteātrī "Spelndid Palace" bez maksas var baudīt Latvijas kino. Kad latviešu filmas noskatītas, var pievērsties vienam no Holivudas kino jaunumiem – Lukas Gvadanjīno filmai "Sāncenši", kas atklāj spriedzi uzlecošas tenisa zvaigznes attiecībās.
Pēdējā gada laikā iznākušās biogrāfiskās filmas – Semas Teilores Džonsones "Back to Black" un Kventina Dipjē "Daaaaaalī!" – demonstrē žanra plašumu, kā arī uzrāda trūkumus un iespējas biogrāfiskajā kino, vērtē kinokritiķe Dārta Ceriņa un publicists Žulijens Nuhums Kulibali raidījumā "Kultūras rondo".
Vēlā 25. aprīļa vakarā savu galvenā konkursa programmu izziņojis Ansī starptautiskais animācijas filmu festivāls (Festival international du film d'animation d'Annecy) Francijā, un tajā iekļauta arī Ginta Zilbaloža pilnmetrāžas animācijas filma "Straume". Līdz ar to filma savu ceļu pasaulē sāk ar dalību konkursā divos nozīmīgākajos Eiropas kinofestivālos, informēja Nacionālā kino centra pārstāvji.
Latvijas Televīzijā (LTV), svinot Latvijas 20. gadadienu kopš iestāšanās Eiropas Savienībā (ES) un Latvijas Republikas Neatkarības atjaunošanas dienu, būs skatāmas vairākas svētku tiešraides, koncertierakstu un filmu pirmizrādes LTV1 un REplay.lv – to vidū vēsturiskā drāma "Mana brīvība" (2023; režisore Ilze Kunga-Melgaile) un animācijas filma "Sirds likums" (2023; režisore Roze Stiebra).
77. Kannu festivāla programmā "Īpašais skatiens" ("Un Certain Regard") iekļuvusi Ginta Zilbaloža animācijas filma "Straume" – 26 gadus pēc tam, kad šajā pašā Kannu programmā, kas aicina pievērsties uzlecošām zvaigznēm, nonāca Lailas Pakalniņas filma "Kurpe". Animācijas filmu klātbūtne Kannās ir ārkārtas gadījums, kas liecina par kaut ko ļoti spilgtu – teic Nacionālā kino centra vadītāja Dita Rietuma.