Kultūra / Skatuve
Atzīmējot Starptautisko bērnu un jauniešu teātra dienu, 20. martā ASSITEJ nacionālais centrs Latvijā aicina teātra jomas profesionāļus, vecākus, pedagogus, ikvienu interesentu piedalīties domnīcā "Kāda ir bērnu un jauniešu teātra loma skatuves mākslas kopainā Latvijā?" par bērnu un jauniešu teātri Latvijā, tā nozīmi atvērtas un kritiski domājošas sabiedrības veidošanā un atspoguļošanos teātra kritikā.
"Teātris ir medijs, kurā šķiet, ka burtiski viss ir iespējams. Viss, kas teātris ir, – tas ir bariņš cilvēku, kas ieiet telpā, daži uzstājas un daži skatās, un visi vienojas kaut ko kopā iztēloties," prāto britu dramaturgs Alistērs Makdauels. "Man ar teātri ir dīvainas attiecības – lieta, kas man visvairāk patīk, spēj radīt arī vislielāko vilšanos. Nav nekā sliktāka kā sēdēt izrādē, kuru nemaz negribi skatīties."
Kad augšā šauj, lejā skan mūzika – tā ir realitāte, kādā strādā un dzīvo Ukrainas pilsētas Hersonas radošie cilvēki. Hersonas Muzikāli dramatiskais teātris, kas ilgās okupācijas laikā bija slēgts, tagad atsācis darboties. Taču, lai nemitīgajās apšaudēs, kuras joprojām no tuvu esošās frontes raida ienaidnieki, neciestu nedz aktieri, nedz skatītāji, viņi izrāžu telpu ir iekārtojuši pazemē.
Daudzi zina, ka pirmā teātra izrāde latviešu valodā bija Šillera "Laupītāji", ko tulkojis Dikļu muižas skrīveris Jānis Peitāns un kas notikusi Dikļos 1818. gadā, tas rakstīts arī Nacionālajā enciklopēdijā. Bet vai zini, ka pirmā izrāde latviešu valodā, iespējams, notika krietni agrāk un Kurzemē, Apriķu muižā?
Mihaila Čehova Rīgas Krievu teātris kopā ar pētnieciskās žurnālistikas centru "Re:Baltica" izveidojuši izrādi, kurā satiekas dzīvā žurnālistika, dramaturģija un diskusija. Teātra afišas vēstīja, ka izrāde, kas veidota no "Re:Baltica" dokumentālā seriāla "Šķelšanās" aizkadriem un žurnālistu personīgajiem stāstiem, skatāma tikai vienu reizi.
"Manī ir gan latviešu sākums, gan slāvu sākums, man ļoti patīk izbaudīt šīs divas esības," sarunā Latvijas Radio 3 raidījumā "Šņorbēniņi" atklāj Mihaila Čehova teātra aktrise un direktore Dana Bjorka, kura raidījumā dalās ar ieskatu procesā, kā tapa Klāras loma izrādē "Vecās dāmas vizīte", stāsta savas par dzīves svarīgākajiem jautājumiem un to, kādu teātri redz nākotnē.